Olemme 70-luvulla.
SisÀltÀÀ juonipaljastuksia
AlkuperÀinen Lumikuningatar on aina ollut hyvÀksikÀytön tarina. Miten tÀssÀ?
Kun Fellini kuvaa Rooman kujia, hĂ€n miehenĂ€ vain kujeilee, ja kehystÀÀ tarinaa jossa poika rakastuu tyttöön. Niin HadĆŸihaliloviÄille hĂ€mĂ€rĂ€t kujat ovat vain pelottavia. Kun orpo tyttö karkaa sijaisperheestĂ€, on maailma pelottava paikka, koska joka nurkan takaa, sekĂ€ autossa voi olla paha mies. HadĆŸihaliloviÄ kuvaa nĂ€iden miesten karseita katseita. Muuten elokuva on female gazea, sekĂ€ tyttöyden tukemista mutta myös kilpailua. Jos pidĂ€n elokuvista Kaikki Eevasta, Berberian Sound Studio, Korppi sylissĂ€, ja MehilĂ€ispesĂ€n henki.
niin pidÀn myös tÀstÀ. Osin samoja teemoja kÀsitellÀÀn. Onko ekokuva maagista realismia, fantasiaa, gotiikkaa vai mitÀ genreÀ. Se on hybridi. Aikuisten satu.
JÀistÀ, kylmÀÀ maisemaa on hyödynnetty monin osin. Kristallien ja prismojen tarkastelu voi johtaa hypnoottiseen tilaan, lapsen muistoihin. Talvinen, pysÀhtynyt huuruinen maisema soi myös musiikissa, ja jÀÀ mieleen pitkÀksi aikaa, hÀiritsevÀnÀ.
Julkaisut
Ranskassa teattereissa
17.09.2025 Metropolitan FilmExport
Suomessa teatterissa
19.11.2025 Night Visions festareilla
Draama / Fantasia
Ranska / Saksa / Italia, 2025, 118 min
Ohjaus: Lucile HadĆŸihaliloviÄ
KĂ€sikirjoitus: Lucile HadĆŸihaliloviÄ, Geoff Cox
Kuvaus: Jonathan Ricquebourg
NÀyttelijÀt: Clara Pacini, Marion Cotillard, August Diehl, Gaspar Noé, Lilas-Rose Gilberti, Jana Bittnerovå
Tuotanto: Muriel Merlin
Leikkaus: Nassim Gordji Tehrani
Lavastus: Julia Irribarria
Naamiointi: Vesna Peborde
" Colder than ice, her kiss pierces the heart... It is the 1970s and, drawn by the lights of the city in the valley below, 16-year-old Jeanne runs away from a children’s home high in the mountains. She takes refuge in a film studio which she secretly explores at night. By day, the film The Snow Queen is being shot there, starring the enigmatic Cristina in the title role. Jeanne falls instantly under the spell of the beautiful, tormented star. A mutual fascination develops between the actor and the girl. Little by little, Jeanne starts to play an increasingly important role in the shoot. As her obsession with the Snow Queen’s realm grows, between set and screen, film and reality merge in a magical, labyrinthine game. But there is a price to pay. Does Jeanne love the Snow Queen enough to make the sacrifice she demands? (Berlinale)
Night Visions sivulta:
" Hans Christian Andersenin Lumikuningattaresta versovassa The Ice Towerissa satu ja tosi sekoittuvat valveuneksi, josta David Lynch olisi kateellinen. Oman tyylinsÀ tÀydellistÀneen auteur-ohjaaja Lucile Hadzihalilovicin suurteos on kuin eurooppalainen Mulholland Drive, kuvaus haaveiden ja pelkojen risteyksestÀ, jossa nÀkymÀ voi muuttua silmÀnrÀpÀyksessÀ.
Hadzihalilovicin elokuvat ovat mystiikkaan kiedottuja kasvukuvauksia. Berliinin festivaalin pÀÀkilpasarjassa maailmanensi-iltansa saanut uutuus seuraa Innocencen (2004), Evolutionin (2015) ja Earwigin (2021) jÀlkiÀ, mutta astuu askeleen pidemmÀlle synkÀn fantasian maailmaan.
ĂitinsĂ€ traagisesti menettĂ€nyt teinityttö Jeanne (Clara Pacini) ottaa hatkat sijaisperheestĂ€, vaeltaa alppimaisemien halki kaupunkiin ja löytÀÀ lymypaikan studiohallista. Piilostaan hĂ€n nĂ€kee lapsuutensa suosikkisadun, Lumikuningattaren, muuntuvan elokuvaksi. PÀÀosanesittĂ€jĂ€ Cristinan (Marion Cotillard) kylmĂ€ karisma lumoaa tytön, ja tĂ€htinĂ€yttelijĂ€ ottaa karkulaisen suojatikseen.
Hadzihalilovic rakentaa symbolien tornia, jonka ytimessÀ on kysymys siitÀ, onko Àitien sydÀmessÀ jÀÀtÀ vai lÀmpöÀ. Unen sÀvyt nousevat upeasti rakennetusta elokuvanteon kuvauksesta. Jeannen kÀvellessÀ öisissÀ lavasteissa pienoismallien keskellÀ suruun sekoittuu taikapölyÀ. Huikean debyytin tekevÀ Pacini tuo hahmoonsa haavoittuvaisuutta. Cotillard loistaa elÀmÀÀ suurempana mysteerinÀ.
★★★★★
”A fairytale of death-wish yearning and erotic submission”
– Peter Bradshaw / The Guardian
★★★★½
”[Marion] Cotillard is at her very best”
– Jennie Kermode / Eye For Film
”Frozen meets Mulholland Drive”
– Jordan Mintzer / The Hollywood Reporter
”Casts a creepy spell that lingers and even deepens in the mind long after it’s over. As only the best spells do.”
– Ryan Lattanzio / IndieWire
”Mesmerizing — Infused with a lot of psychosexual energy”
– Elisa GuimarĂŁes / Collider
”Countless adaptations and appropriations – among them Disney’s Frozen – have diluted the sheer weirdness of Hans Christian Andersen’s fairy tale The Snow Queen, a tale of good and evil that is also one young girl’s investigative quest for a missing boyfriend who has come under the influence of an older woman. In her ravishingly shot fourth feature, set in the mid 1970s, Lucile Hadzihalilovic takes the boy out of the picture. Told through the allusive frame of a female teenage runaway’s encounter with a movie star diva played by Marion Cotillard, who is shooting a new version of The Snow Queen, this is a story of womanhood at a crossroads: its two characters somehow become one, a before and an after, slowly circling, testing, and taking stock of one another.”
– Lee Marshall / Screen International "
#LucileHadĆŸihaliloviÄ #lumikuningatar
#LaTourdeglace
#TheIceTower #kauhu #maaginenrealismi #fantasia #nightvisionsfestival #nightvisionsfestival2025 #cinema2025 #elokuvavuoteni2025 #elokuvavuosi2025 #leffat #elokuvissa #valkokankaalla #valkokankaalla2025 #cinema #halloweenvalkokankaalla


Ei kommentteja:
LÀhetÀ kommentti
Huomaa: vain tÀmÀn blogin jÀsen voi lisÀtÀ kommentin.