Taide. Galleriakierroksella eli museokierroksella Villa Gyllenbergissä. Kesäkuussa 2024. Helene Schjerfbeck ja pukeutuminen. Helene Schjerfbeck ja pukeutuminen. Inhoan siis sanaa muoti. © Satu Ylävaara Photography 2024:
© Satu Ylävaara Photography 2024
#galleriesofHelsinki #Helsingingalleriat #galleriakierroksella #galleriakierroksella2024 ts #museo #museokierroksella #museokierros #museokierros2024 #museokierroksella2024 #villagyllenberg @villagyllenberg #art #finnishart #taidenäyttely #taidenäyttelyssä #artexhibition #exhibition @museokortti #museokortti #museo #museum #museumsofhelsinki #helsinki #finland
Helene Schjerfbeck
10.7.1862, Helsinki
23.1.1946, Saltsjöbaden, Ruotsi
Taidemuseon sivulta:
" Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950, 14.2.–9.6.2024
Helene Schjerfbeck (1862–1946) rakasti sekä maalaustaidetta että muotia, ja hänen muotokuvissaan mallin vaatetus oli olennainen osa teosta. Modernin muodin syntyvaiheet osuivat yksiin Helene Schjerfbeckin 1870-luvulta 1940-luvulle ulottuneen uran kanssa. Schjerfbeck ja muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 on ensimmäisiä näyttelyitä Suomessa, jossa historiallisia pukuja ja maalaustaidetta esitellään rinnakkain.
Schjerfbeck oli erityisen mieltynyt ranskalaistyylisiin vaatteisiin, ja ranskalaiset muotilehdet toimivat inspiraationa myös hänen maalauksilleen. Muotikuvien naisten viileän elegantit hahmot pitkine kauloineen ja punattuine huulineen sulautuivat osaksi taideteosten ilmentämää modernin naiseuden kuvaa. Schjerfbeckin innostus vaatteisiin tulee esiin myös hänen kirjeissään serkuntyttärelleen Dora Estlanderille, joka oli mallina teoksessa Elegantti nainen (Dora) (n. 1928). Kirjeet vuosilta 1922–1945 ovat nykyään Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön omistuksessa, ja näyttelyä varten tehty tutkimus pohjautuu osittain tähän lähdeaineistoon. "
Sosialistisesta mediastani:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.