Niin elokuvavuoteni 2022 on vielä kesken, valkokankaalta olen nähnyt noin 188+ leffaa, osa lyhäreitä. Suoratoistoilta, tv:stä, Dvd/bluureiskalta olen katsonut noin 215+ leffaa, osa sarjoja. Kirjoja luin 49. Teatterissakin istuin tiuhaan, parilla keikalla, muutamassa näyttelyssä. Cinema
Elokuvavuoteni 2022 valkokankaalla Letterboxdissa 188leffaa ja lisää
Suoratoisto, tv, dvd ja bluureiska kotiteatterissa 2022 Letterboxdissa 215 leffaa, osa sarjoja, ja lisää
Parhaimmat uudet elokuvat valkokankaalla 2022: syksy-talvi:
NV: Luca Guadagnino: Bones and All
SPEAK NO EVIL (2022)
R&A: Ali Abbasin Holy Spider (2022)
BODIES, BODIES, BODIES
NV: Gaspar Noé: Vortex
R&A: Hlynur Pálmasonin Godland
NV: Ann Oren: Piaffe
NV: Deadstream (2022)
NV: Incredible But True (2022)
NV: Hannah Barlow, Kane Senes: Sissy (2022)
Park Chan-wookin DECISION TO LEAVE (2022)
R&A: CRIMES OF THE FUTURE (2022)
Festarit: Rakkautta ja anarkiaa, Night Visions
Parhaimmat vanhat elokuvat valkokankaalla 2022:
Let's scare Jessica to Death (1971)
André de Tothin House of Wax (1953) 3D laseilla
LEGENDA (1985) 35 mm
Pier Paolo Pasolinin Matteuksen Evankeliumi ( Il Vangelo secondo Matteo, 1964) 35 mm
The Magic Sword (1962) 16 mm filmi
Tutut jo aiemmin valkokankaalla nähdyt leffat uudelleen:
What We do in the Shadows (2014)
Koskettavimmat:
Steve Barron: ELECTRIC DREAMS – SÄHKÖISIÄ UNELMIA (USA 1984) 16 mm filmi. Lenny von Dohlen in Memoriam
Elokuva-arkiston parhaat:
MADE IN BRITAIN (1982)
Elokuva-arkiston KAVIn parhaimmat teemat:
Pahanhautojat:
A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT (2014), Prano Bailey-Bond: CENSOR (2021), Babadook (2014), RAW (2016), Titane, Pahanhautoja, Amerikan psyko (2000)
Parhaimmat dokumenttielokuvat valkokankaalla 2022:
R&A: Edgar Wright: The Sparks Brothers
NV: Lydia Lunch: The War is Never Over.
R&A: TRAMPS!
NV: F**K IT UP!
Kinokonsertit:
Charles Vanel: Dans la nuit (1929) viimeinen ranskalainen mykkäelokuva, kinokonsertti Cleaning Women Duo.
KINOKONSERTTI: NOSFERATU / ATTILA CSIHAR
Elokuvavuoteni 2022 numeroin:
“Naiskäsikirjoittajat 2022” listani Letterboxdissa. Naisten käsikirjoittamia elokuvia näin 39, mukana valkokankaan 188 leffaa & suoratoistojen 215 leffaa. 39 on vähän, mutta kaikkia lyhytelokuvia tai avantgardea ei ole Letterboxdissa.
“Female directors 2022” listani Letterboxdissa. Naisten ohjaamia elokuvia näin 49. Näin 52 films by Women ei täytynyt tänä vuonna, toisaalta näin Titanen ja Pahanhautojan useamman kerran valkokankaalta. Tv sarjojen naisohjaajat lisäksi.
“Suoratoisto ja tv 2022” listani Letterboxdissa. 215 leffaa, osa sarjojakin: Yle Areena, MUBI, Elisa Viihde Viaplay, Hbo Max, PrimeVideo, BritBox, Ruutu plus, Paramount plus, Disney plus, tv eli Elisa Viihde tallentava digiboxi.
“Elokuvavuosi 2022 valkokankaalla ” listani Letterboxdissa. Letterboxdin mukaan vain 139 leffaa, vaikka oikeasti näin 188 elokuvaa, osa lyhäreitäkin mukana. Osaa elokuvista ei löydy Letterboxdista mm AV-arkin leffoja.
Festareilla ja elokuvajuhlilla kävin mm Night Visions, Rakkautta ja anarkiaa, Espoo Cine, Kynnyskino ja Namibialaisen elokuvan festivaalit.
Millaista diversiteettiä Helsingin ja Espoonkin valkokankailla oli: Varsinkin festareilla:
Naisten ohjaamia elokuvia näin 49. Näin 52 films by Women ei täytynyt tänä vuonna, toisaalta näin Titanen ja Pahanhautojan useamman kerran valkokankaalta. Tv sarjojen naisohjaajat lisäksi, heitä oli paljon. Kiitos heille!
Naisten käsikirjoittamia elokuvia näin 39, mukana valkokankaan 188 leffaa & suoratoistojen 215 leffaa. 39 on vähän, mutta kaikkia lyhytelokuvia tai avantgardea ei ole Letterboxdissa.
POC eli People of Colour, tummaihoisten ohjaajien eli ei-valkoisten ohjaajien elokuvia näin mm vammaiselokuvafestivaali KynnysKINOlla Whs Teatteri Unionilla 4.9.2022: Catherine Musola Kaseketi: lyhärit A Long Wait for Justice (2016) ja Tuso (Help, 2017). Hän on Sambian 1. ammattilainen elokuvaohjaaja, useamman vähemmistön edustaja, nainen, vammainen ⭐⭐⭐⭐
POC: leffat valkokankaalla 2022: 24/2022: Florian Schott: Katutura (2015) Namibian Windhoekin Katuturan alueesta kertova rujo ja tunteellinen rikoselokuva, jossa niin inho pahis paikallinen mafioso, ettei aikoihin nähty. Liian pitkä 1h 54 minsaa, mutta diversiteettiä, BOC. ⭐⭐
POC: valkokankaalla: 23/2022: Joel Haikali: Invisibles (Kaunapawa), 2019, 16 min. Nam! Helsinki Namibian Film Festival. Sanaton, symbolinen taiteellinen lyhäri sisältää aavikolla villin rallihetken Mad Maxia muuten rauhallisella, henkisellä matkalla muuttuvaan Namibiaan ⭐⭐⭐
POC: tietenkin NOPE, kaksi kertaa nähtynä: Leffat valkokankaalla 96/2022: Jordan Peelen tuorein, kovasti odotettu NOPE (2022) vie trailerien lupaamiin sfääreihin ja ylikin. Olen ostanut Edward Muybridgen valokuvia hevosen juoksusta sarjasta, joka oli ensimmäinen liikkuva kuva, mutten huomannut jockeyn olevan musta. Mukavaa, Michael Wincott kähisee valkokankaalla pitkästä aikaa, nyt roolinaan eksentrinen kuvaaja, joka haluaa kuvata vähintään mahdottomia teoksia.. Skorpionikuningas -viittaukset jäävät hämäriksi, elleivät koske, tarkoita CGI:n kömpelyyttä. Ja miten ne liittyvät tähän, kaikkeen ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 95/2022: NOPE. Kokemisen arvoinen toisenkin kerran. JUP. Yhteiskunnallinen hirviöelokuva joka täyttää suuret salit, ja jonka kanssa haluaa viettää aikaa. Aasialaiset ts kiinalaiset taisivat rakentaa rautatiet villiin länteen, samoin huolehtia pyykeistä. ⭐⭐⭐⭐
Miten elokuvat jakautuivat valkokankaalla 2022:
Suomalaisia 17 elokuvaa.
Eurooppalaista elokuvaa 37 kpl ja risat.
Arkistoelokuvia mykkäkaudelta vuoteen 2019: 64 kpl.
Suoratoistojen parhaat nähdyt, järisyttävät, poikkeavat tai viihdyttävät:
Zach Cregger: Barbarian (2022), Steven Shainberg: Secretary (2002), S. S. Rajamouli: RRR (2022), Anita Rocha da Silveira: Medusa (2021), Jane Campion: The Power of the Dog (2021), Michael Showalter: The Eyes of Tammy Faye (2021), Lone Scherfig: An Education (2009), Joseph Losey: The Damned (1962), Ben Wheatley: Kill List (2011), John Carpenter: In the Mouth of Madness (1994), Bernardo Bertolucci: Partner (1968), Jan Ole Gerster: A Coffee in Berlin aka ‘Oh Boy’ (2012), Dan Trachtenberg: Prey (2022), Antonio Campos: The Devil All the Time (2020), Josh Safdie, Benny Safdie: Good Time (2017), Gianfranco Rosi: Sacro GRA (2013), Steven Soderbergh: Kimi (2022), Bong Joon-ho: The Host (2006), David Bruckner: The Night House (2020), Ben Falcone: Thunder Force (2021), David Cronenberg: Crimes of the Future (1970), Alex Garland: Annihilation (2018), Tom Ford: Nocturnal Animals (2016), Luchino Visconti: The Damned aka ‘La caduta degli dei’ (1969), Scott Derrickson: Sinister (2012), Karen Maine: Rosaline (2022), Thomas M. Wright: The Stranger (2022), ja Roar Uthaug: Troll (2022).
Suoratoistojen lyhärit eli lyhytelokuvat: Ben Strebel: Land’s End (2019), Junior (2011),
Suoratoistojen folk horror: tässä kaikki, ne joista nautin tai joiden katsominen kuuluu sivistykseen genressä:
Robert Eggers: The Witch (2015) nähty valkokankaalta Night Visionsillakin, omistan DVD:nä, Lukas Feigelfeld: Hagazussa (2017) nähty valkokankaalta Night Visionsillakin, Ben Wheatley: A Field in England (2013), Gareth Evans: Apostle (2018), Adrian Hoven, Michael Armstrong: Mark of the Devil aka ‘Hexen bis aufs Blut gequält’ (1970), Georgiy Kropachyov, Konstantin Ershov: Viy ‘Вий’ (1967), František Vláčil: Marketa Lazarová (1967), Directed by Roddy McDowall: The Ballad of Tam Lin (1970), Mike P. Nelson: Wrong Turn (2021).
Uskomatonta kuumaa tai kökköä, kinkyä, eksploitaatiota ja sadismia, mutta nautin, ja rakastamani näyttelijä on saanut pötyä pöytään: Harald Reinl: The Torture Chamber of Dr. Sadism aka ‘Die Schlangengrube und das Pendel’ (1967), Peter Sasdy: Countess Dracula (1971), Robert Young: Vampire Circus (1972), Robert Hossein: The Secret Killer aka ‘Le vampire de Düsseldorf’ (1965), Jimmy Sangster: Fear in the Night (1972), Alain Robbe-Grillet: Trans-Europ-Express (1966), Peter Collinson: Straight On Till Morning (1972) tämä kuuluisi ehdottomasti Last Night in Sohon kanssa double billiin. Ja klassikko Paul Morrissey: Flesh for Frankenstein (1973), joka taidettiin nähdä itsensä Udo Kierin seurassa Night Visionseilla halloweenin 2013 aikoihin.
Suoratoistojen parhaat uudelleen ja/tai usein nähdyt: Gil Junger: 10 Things I Hate About You (1999), Craig Gillespie: Cruella (2021), Dean Parisot: Galaxy Quest (1999), Bill Pohlad: Love & Mercy (2014), Jennifer’s Body (2009),
Uudet tv sarjat jotka Letterboxdissa: Olivier Assayas: Irma Vep (2022), Carl Franklin, Clement Virgo .. : Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story (2022), Kat Coiro, Anu Valia: She-Hulk: Attorney at Law (2022), Richard Laxton: The Thief, His Wife and the Canoe (2022), Matt Ross: Gaslit (2022),
Ja takaisin valkokankaalle 2022:
Näkemäni elokuvat valkokankaalla 2022 tuoreimmasta vanhimpaan:
Leffat valkokankaalla 150/2022: Rouva Harris lähtee Pariisiin (2022) komedial romant keski-ikäisestä battersealaisesta siivoojanaisesta (Lesley Manville) joka yhä odottaa miestään sodasta palaavan vaikka on jo vuos 1957, ja Chuck Berryn tahtiin tanssitaan vaatimattomassa baarissa. Hyvänolon nostalginen elokuva, viehättävästi vintage, unelmista ja kun keski-ikäisestä naisesta tulee näkymätön. At cinema today 04.11.2022. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 147/2022: See How They Run (2022) Viehättävän vintage murhamysteeri, amerikkalainen viskissä uitettu kovaksikeitetty pyssynheiluttelu vastassaan teekupillinen brittikartanossa lempeää cozy crimeä, Etonin käynyttä sanansäilää. Christien Hiirenloukun ympärillä.. Hyvänolon elokuva marraskuussa. At cinema today 01.11.2022. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 146/2022: RUUMIS MIKRO- JA MAKROKOSMOKSESSA: SEKSI, Suomi, Espanja, 2003-2021, AV-ARKKI X ORION, useita ohjaajia. AV-arkin ja Cinema Orionin uusi, kokeelliseen elokuvaan keskittyvä monivuotinen Taidetta taiteen vuoksi -näytössarja sai jatkoa 1.11. Orionissa. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 145/2022: Anna Eriksson: W (2022) vampyyriestetiikan, taide-elokuvan, kinkyn session, kehokauhun, äänitaiteen, nykyteatterin ja -taiteen, kehon ja Euroopan tilan tutkiskelun kombinaatio. Juuri ennen kuin Ukrainaan hyökättiin. Tykit jylisevät mielessä pitkään. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 144/2022: Pier Paolo Pasolinin Matteuksen Evankeliumi ( Il Vangelo secondo Matteo, 1964) 35 mm filmikopiona, Anna Erikssonin orkestroimassa double billissä Kino Tapiolassa tänään 22.10.2022, Espoo Ciné jatkuu myös näinkin syssyllä. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 143/2022: André de Tothin järkyttävän kaunis House of Wax (1953) 3D laseilla. Ikuisesti muistan kun Peter von Bagh esitteli tämän tv:ssä, otin nauhalle, taitaa löytyä vielä jostain. Kino Reginan KAUHISTUTTAVA 3D -sarjasta 21.10.2022. Vincent Price hyytää ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 142/2022: Park Chan-wookin tuorein rikostrilleri DECISION TO LEAVE (2022) elokuvateatteri Orionissa. Korealaisen elokuvan festivaalilla. Ilmaiseksi. Älä väheksy huulirasvan tärkeyttä. Ja ihmisen inhimillisyyttä. Tai sen puutetta. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 141/2022: Dario Argenton tuorein giallo Mustat lasit (Occhiali neri, 2022) ennakkonäytöksenä, Suomen ensiesitys. Äsken 17.10.2022. Erikoistehosteet Sergio Stivaletti. 70-luvulla Argenton giallossa pääosan naiset osasivat näytellä. Muutakin kuin silikoneja. ⭐
Leffat valkokankaalla 139/2022: Kuukauden klassikko: Ulvova mylläri, ilmaiseksi tottahan toki Malmitalolla. Auuu! Parhain Loirin komrom, koko perhe osaa tarvittavat vuorosanat ilmeet ja maneerit, ainakin kun Yrjö Järvinen ja Vesa-Matti kohtaavat. Malmitatalossa on kauniit värit. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 138/2022: SPEAK NO EVIL (2022) kauhu, synkkä komedia: sivistyneesti käyttäytyvä tanskalaisperhe tapaa lomalla Toscanassa römpseän hollantilaisen ydinperheen, joka kutsuu kylään. Karmivasti kasvaa tunnelma laatupätkässä. Elokuva 🔨🔨🔨🔨 Äänimaailma 🔨🔨🔨🔨🔨⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 137/2022: uudelleen CRIMES OF THE FUTURE (2022) ennakossa oli Rakkautta ja anarkiaa festareilla, nyt yleisessä jaossa. Kehokauhua ja kehotaidetta tulevaisuuden performanssitaiteilijaparin esityksissä joissa leikellään ihmisiä, koska kipua ei enää tunneta. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 136/2022: Triangle of Sadness (2021) toiseen kertaan nähtynä, ennakko oli Rakkautta ja anarkiaa festareilla. Satiiri luokista, mistä raha tulee, pinnallisists pinnoista, pärjäämisestä, himosta, nähdyksi, ikuistetuksi tulemisen tärkeydestä. Cinema Orionissa. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 135/2022: Julia Ducournaun esikoispitkä RAW (2016) toimii yhäkin valkokankaalla kuten tuolloin Night Visions festareilla. Sormiruokaa ja kasvukipuja. Kovin desademaisesti nimetty päähenkilö Justine on eettinen kasvissyöjä aloittaa opinnot eläinlääkäriksi mutta initaatiossa joutuu vastentahtoaan syömään kuollutta eläintä. Tämähän aiheuttaa komplikaatioita, sattumien kautta päätyy ihmislihaan Justine, roolissa Garance Marillier, joka oli pääosassa Justine myös Ducournaun lyhärissä Junior, mutta sivuroolissa Justine tuoreimmassa Titanessa. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 134/2022: Prano Bailey-Bond: CENSOR (2021) feministinen kauhu, tutkielma. Kino Reginan Pahan hautojat sarja. Thätcherin aikakaudella kaikki väkivaltarikokset on helppo laittaa video nastyjen syyksi. Traumaattinen hiirulainen Enid sensuroi niitä 📼📼📼📼⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 133/2022: karmiwa kauhu SMILE (2022) #SmileMovie ensi-illassa. Traumaattinen terapeutti saa varsinaisen riesan kontolleen. Spooky season, halloween alkoi valkokankaalla. Mukavaa ja kiihdyttävää. 😃😃😃😃😃äänimaailma 😀😀😀 kokonaisuus, ylimeno alensi pojoja. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 132/2022: Babadook (2014) traumaattinen yh-äiti on vähän väsynyt töissä dementia-osastolla ja kotona kun 6 vee Samuel näkee hirviöitä. Hirviö Babadookin. Koulusta poika erotetaan häiriintyneenä. Feministinen kauhuelokuva surun ja menetyksen käsittelystä. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 131/2022: Kino Reginan kuukauden elokuva TITANE (2021) turhista genrerajoituksista vapaa visuaal. kehokauhun skifitarina jossa viittauksia naistenvankilaeksploitaatioon, mutta eroottisena trillerinä piristävä päivitys älä tiputa saippuaa suihkussa -vitsiin. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 130/2022: LUPAAVA NUORI NAINEN, Pahan hautojat sarjasta toimii joka katselukerralla. Genrehybridissä olemme kostotarinan ja romanttisen komedian lakipisteissä, ja se on vasta alkua. Tärkeä elokuva mm suostumuksesta joka pitäisi olla laissa, joka maassa. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 128/2022: R&A: Ali Abbasin Holy Spider (2022) ällöttövin sarjamurhaajakeissi aikoihin, vaikka just tänään katsoin Hirviö Dahmeria Netflixistä ja aloitin Fitzekin uusimman trillerin. ⭐⭐⭐⭐⭐ Todella järkyttävää, ajankohtaista myös tänään #MahsaAmini ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 127/2022: R&A: Edgar Wright: The Sparks Brothers (2021). Musiikkidoku jossa yleisö nauraa ja hekumoi mukana. Savoy teatterin sali sopi hyvin näille provosoiville ja ilakoiville veljeksille, joita haastateltiin mustavalkoisina. Mukana myös vaha-animaatiota. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 126/2022: Saara Saarela: Veden vartija (2022) kotimainen kylmäävä dystopia (skifi/fantasia/mysteeri) Emmi Itärannan Teemestarin kirjan filmatisointi on myös brutalismia kuten suosikkikohteeni Tallinnassa eli Linnahall, joka pääsi mukaan myös tähän elokuvaan. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 125/2022: Bullet Train (2022) musiikiltakin täydellinen pläjäystoiminta jonka koreografiasta viehätyin etukäteen. Aaron Taylor-Johnsonin uraa seurannut kiinnostuneena genrestä toiseen. Junassa myös se aloitteleva taiteilija jolla tuore näyttely Tampesterissa. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaal 124/2022: Elvis (2022). Austin Butlerin näyttelijätyön hiljainen presenssi kiinnitti huomioni Once Upon a Time in Hollywood ja The Dead Don't Die leffoissa, mutta miten käy häneltä rokkenroll? Suuresti rakastetun ja rahastetun Elvis Presleyn roolissa mainiosti ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaall 123/2022: Operaatio Mincemeat (2021) hyperjännittävä, rikas agenttidraama sijoittuen II MS aikoihin, miten huijataan hitleriä. Mukavasti Austen-näyttelijöitä mm Darcyt. EMMAn George Knightleytä näytellyt Johnny Flynn on Ian Fleming myhäillen Q:n kapistuksille. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 122/2022: R&A: PETER VON KANT oli viettelevä, humoristinen, gay ja kaihoisa uudelleenluonti Fassbinderin Petra von Kantin katkerat kyyneleet leffasta. Voi Karl! Sopisi myös Kom-teatteriin tai Teatern Viirukseen, wink wink. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 121/2022: R&A: Metsurin tarina viehätti, aito lumi, aidot ihmiset, aidot työpaikkaruokailut. Blue Velvetin, Psykon tiirauksella seinänraosta, katonraosta oli näkymä myös muuhun. Viva Tornio ja kiltit positiiviset miehet! Näyttelijät parhaimmistoa teatterista. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 120/2022: R&A: Hlynur Pálmasonin Godland (2022) viehättävässä vanhassa kuvakoossa 1800-luvun lopulla hyytävällä läpikulkumatkalla, pappia kyydissä, kovin herzoglaisella järjettömällä vaelluksella. ⭐⭐⭐⭐ Maagisen Islannin syrjäkylään kirkko rakennetaan. Kuinka upeaa on skandinaavien elokuvatekijöiden suhtautuminen muualta tulleeseen uskontoon, ja niiden esineisiin kuten rusifikseihin (onks sulla ylimäärä naulaa?) tai kuten täsä, hyvin paketoituun ristiin, jota aasi (tai poni) kantaa Islannin vaikeakulkuisen, vetisen maan lävitte
Leffat valkokankaalla 119/2022: R&A:n doku TRAMPS! 70-luvun lopun punkin rinnalla/jälkeen glamoröösi & queer yhteisö köyhiä taideopiskelijoita, luovia persoonia, asuen vallatuissa taloissa, tekivät uskomattomat kledjunsa ja sotamaalauksensa ihan ite, media kutsui uusromantikoiksi. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 118/2022: kovasti odotettu neonvärinen släsheri murhapeli BODIES, BODIES, BODIES (ja varsinki Lee Pacen sellane) hurrikaanin iskiessä whodunit & tympeät tytöt, jossa alussa lesbopari pussailee, klähmii ja nauraa lähikuvissa. Mainio virkistys presentaatiossa. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 117/2022: R&A: DON'T WORRY DARLING (2022) ⭐⭐⭐(⭐) tämäkin on kovasti odotettu elävä kuva suoraan Venetsian elokuvajuhlilta. Ah. Olisipa vuodessa enemmän päiviä, että Florence Pugh saisi olla useammassa elokuvassa. Katalogin ulkopuolelta avainelokuva.
116/2022: Rakkautta ja anarkiaa avajaiselokuva TRIANGLE OF SADNESS ⭐⭐⭐⭐⭐ Harris Dickinson kiinnitti huomion herkkävaistoisuudellaan jo The King's Manissa, mutta ny mennään pintaa syvemmälle. En tienny hänen olevan ginger... Mainio tärppielokuva, tattis.
115/2022: NV esittää -ehtoon 2. leffana Whs Teatteri Unionilla oli What We do in the Shadows (2014) riemastuttava pseudodoku vampyyrien kimppakämpästä. Leffan poliisit saivat oman mainion sarjan Wellington paranormal, ja kiroamaton ihmissusi This Flag Means Deathin. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla hälyyttävästi 112/2022: Alan Clarke -teema nuoria, syystäkin vihaisia nuoria miehiä, kapinallisia: MADE IN BRITAIN (1982). Pääosassa Tim Roth. Kino Reginassa. Mitä sai aikaan Thatcherin hallinto, pomputtelu sossun, kyttien välillä. Entä mihin nyt, Britannia? ⭐⭐⭐⭐
108/2022: Kynnyskino festivaalin päätti Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen: My Whimsical Resonance (2021). kotimainen 10 min. lyhäri jossa * änkyttävä muusikko Juuso Sintonen näyttää, miten leikin ja taiteen avulla voi lakata pelkäämästä elämää." ⭐⭐⭐⭐
107/2022: KynnysKINO: Salome Chasnoff: Code of the Freaks (2020) miten vammaiset esitettiin/pitäisi esittää Hollywoodissa. Kenen tarina, katse. Käsikirjoittajat ja koko koneisto saisivat hävetä tehtyään näitä elokuvia, joissa vammaton esittää vammaista. "onnellinen loppu" elokuvissa on niin karmiva (Gattaca ja Elefanttimies). Usein tummaihoinen vammainen on sivuroolissa inspiraation lähteenä valkoiselle miehelle. Usein sokea päähenkilö omaa supervoimia kuten Darevevil. Tai heillä on maagisia taitoja. ⭐⭐⭐⭐⭐
105-106/2022: vammaiselokuvafestivaali KynnysKINO Whs Teatteri Union 4.9.2022: Catherine Musola Kaseketi: lyhärit A Long Wait for Justice (2016) ja Tuso (Help, 2017). Sambian 1. ammattilainen elokuvaohjaaja, useamman vähemmistön edustaja, nainen, vammainen ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 104/2022: Peter Stricklandin kihisevän kuuma, piristävän perverssi musta komedia FLUX GOURMET: taiteilijaresidenssin äänikulinaristien kollektiivi tekee konsertteja, performansseja jotka sopisi mm Kiasmaan. Ainakin Diamanda Galásin avantgardeen viitataan. Espoo Cinéssä. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffa valkokankaalla 103/2022: vihdoinkin, kauan odotettu Valdimar Jóhannssonin LAMB (DÝRIÐ, 2022) valkokankaalla Espoo Cinéssä. Lapseton pariskunta on onnellinen syrjäisessä idyllissään. Kunnes lampolaan syntyy perin omituinen yksilö. Noin niinku karitsaks 🐑 Moderni folk tarina ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 102/2022: George Miller: 3000 vuoden kaipuu (2022) Espoo Cinén avajaiselokuvana näytti, miten järjettömiä uskontoja ja tapoja keksivät miehet ovat alistaneet naisia, jotka olisivat voineet keksiä, kirjoittaa, maalata mitä tahansa palvottuina luovina neroina. Rakkaustarina tarinoiden kertomisesta, ja varsinkin niiden jakamisesta. Päähenkilö on narratologi, kirjallisuuden proffa, yksinäinen (omasta tahdostaan) vapaa nainen, joka löytää basaarista pullon, josta pelmahtaa raamikas henki, jinn. Perustuu A. S. Byattin novelliin. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 101/2022: Annette (2020) uudelleen. Provosoiva poliitt. epäkorrekti törkyturpa standup-filosofi könsikäs rakastuu eteeriseen rakastettuun suurten oopperaroolien sopraanoon kummankin uran huipulla. Sparksien sanat ja sävel. Musikaalin voi tehdä myös näin. Cinema Orionissa, osana Sampo festivaalia. Ja onhan tämä nukketeatterin ja oikeasti tunteista tunteilla laulamisen juhlaa. Melkein näin tämän ruummillistuvan näytelmäksi Suomessa, esim Anne Rautiaisen johdolla. Ja kuulin. Mutta kelpaa tämä originaali. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 100/2022: KESÄKINO: ERASERHEAD (1977), Kino Engel ulkoilmanäytös. Synkässä industraalikaupungissa lomalla oleva painaja ajautuu avioliittoon ja ehkäpä isäksi. Kaikki tämä pelottaa niin, että kulkee tukka pystyssä, post punk. Tarkovski, Fellini, Kafka, Gogol. ⭐⭐
Leffat valkokankaalla 99/2022: Hanna Bergholm: PAHANHAUTOJA (2022). Kotimainen briljantti, pelottava ja synkkää huumoria sisältävä kehokauhu ja hillitty ja hillitön metamorfoosi, sekä kaunis nuoren tytön kasvutarina ulkonäkövaatimuksineen ja rankoista treeneistä. SAMPO Festivaali. Cinema 23.08.2022 Q&A ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 98/2022: Bertrand Bonello: LE PORNOGRAPHE (2001) 35 mm, Kino Regina, intensiivisesti mietteissään välillä Antonin Artaudin oloinen polkkatukassa ikääntynyt Jean-Pierre Léaud on taas elokuvaohjaaja, muttei suinkaan taideleffojen. Ja hän haluaa rakentaa talon. ⭐
Leffat valkokankaalla 97/2022: Irma Vep (1996) taas, Jean-Pierre Léaudin sarjasta Kino Reginassa. Kaoottisissa kuvausolosuhteissa kumipuku narisee muuten mykällä filmillä, taiteilijat ja käsityöläiset tekevät parhaansa parhaimman vision puolesta, temperamenttisina ja pikkumaisina. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 96/2022: Jordan Peelen tuorein, kovasti odotettu NOPE (2022) vie trailerien lupaamiin sfääreihin ja ylikin. Olen ostanut Edward Muybridgen valokuvia hevosen juoksusta sarjasta, joka oli ensimmäinen liikkuva kuva, mutten huomannut jockeyn olevan musta. Mukavaa, Michael Wincott kähisee valkokankaalla pitkästä aikaa, nyt roolinaan eksentrinen kuvaaja, joka haluaa kuvata vähintään mahdottomia teoksia.. Skorpionikuningas -viittaukset jäävät hämäriksi, elleivät koske, tarkoita CGI:n kömpelyyttä. Ja miten ne liittyvät tähän, kaikkeen ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 95/2022: NOPE. Kokemisen arvoinen toisenkin kerran. JUP. Yhteiskunnallinen hirviöelokuva joka täyttää suuret salit, ja jonka kanssa haluaa viettää aikaa. Aasialaiset ts kiinalaiset taisivat rakentaa rautatiet villiin länteen, samoin huolehtia pyykeistä. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 94/2022: TED K, nykyajan metsiä ja vesistöjä tuhoavan teknologian hylännyt mystinen metsämies, radikaali yksintoimija parrakas incel onkin entinen professori. Kannattaa katsoa myös pröystäilevän massiivisen äänimaailman vuoksi joka herzogmaisesti kohoaa. ⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 93/2022: ihastuttava sininen komedia I hired a contract killer. Tälläkin kertaa. Lontoossa yksityistetään, leikataan. Ensiksi saavat fudut Ötzketurkit ja ranskalaiset kuten säntillinen konttorirotta päähenkilömme Henri (Léaud) ei niin paperittomassa tstossa. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 92/2022: Assayasin ihastuttava kiiltolateksinen IRMA VEP (1996) tulkinta 1. MS aikaisesta mykkäsarjasta Les Vampires ja elokuvanteosta yleensä. Jean-Pierre Léaud teemasta. Suosittelen vuoden 2022 sarjaa Irma Vep tuolta Hbo Maxilta. Mahdottomassa onnistutaan. ⭐⭐⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 91/2022 ansaitusti Cannes-voittaja TITANE, jo kolmannen kerran näin, koska niin täydellinen, joka kerralla löytää uusia kysymyksiä, päätelmiä. Tänään oli ennakossa cinema Orionissa elokuvan juhlaa, diversiteettiä, hulluutta, eurooppal elokuvaa, kehokauhua. ⭐⭐⭐⭐⭐
90/2022: kylmäävä, tutisuttava WITCHFINDER GENERAL (1968) " 50-vuotisjuhlanäytöksissä restauroituna ja leikkaamattomana versiona suomenkielisillä teksteillä. Kyseessä on Suomessa vaille teatterilevitystä jääneen elokuvan virallinen ensi-ilta." cinema Orionissa. ⭐⭐
89/2022: The Worst Person In The World (VERDENS VERSTE MENNESKE, 2021) Anders Danielsen Lien upea nenä ansaitsisi oman elokuvansa. Tässä raikkaassa leffassa on vähintäänkin tuore kasvo Renate Reinsve pääroolissa, kuinka virkistävää Antoine Doinelin jälkeen. ⭐⭐⭐⭐⭐
Käyt kudoksiin sä mulle niin.. leffat valkokankaalla 88/2022: Grease (1978) Korjaamon kesäkino, ulkoilmassa, ilmainen näytös, josta tuli myös Olivia Newton-Johnin muistonäytös. 80-luvun leffoissa tytöt joutuivat muuntautumaan mustiin pukeutujista pastellibimboiksi. Muttei tässä. ⭐⭐
Leffat valkokankaalla 87/2022: Thor: Love and Thunder (2022) silkkaa avaruusviikinkiTaikaa! 80-luvun nuoren unelmia, sankareita, gunnareita. Nämä spandexsuhauttajat ovat oikeita spandexin käyttäjiä eivätkä aiheuta polkupyöräonnettomuuksia apinanraivolla polkiessaan... ⭐⭐⭐⭐
Leffat 82/2022: MIDSOMMAR, ehkäpä kahdeksannen kerran valkokankaalta. Juhannuksen aloittaa Riviera Kallion traditioksi käynyt näytös - miten Kansankodissa arvostetaan perinteitä, ja annetaan ihmisen itkeä surua rakkaiden menetyksistä, muuallakin kuin piilossa lentokoneen vessassa. näin leffan Midsommar - loputun yö 1. kertaa ennakkonäytöksessä 3.7.2019. Jag tror, jag tror på sommaren! Antropologia: pitääkö mennä tuhoamaan alkuperäisiä kulttuureja ja uskontoja. Sekaantua. Onko antropologi objektiivinen. Mikä on enää tiedettä. Blogissani Jag tror, jag tror på sommaren! Midsommar - loputun yö elokuva tuli vihdoin suoraan suoneen. ⭐⭐⭐⭐⭐
81/2022: Julia Ducournaun TITANE kolmannen kerran valkokankaalla. Täyttä tykitystä. Feminiini maskuliini, Crash ja ehkä myös Christine tappaja-auto. Hoivaavat, pelastavat miehet, murhaavat naiset muodonmuutoksineen. ⭐⭐⭐⭐⭐
Elokuvat valkokankaalla 77/2022: Ihmeotukset: Dumbledoren salaisuudet. Mads Mikkelsenin ensimmäinen katse, ja sitä on sulaa ja vahaa. Melkein prideä juhliva seikkailu sallii vain miehille kiinnostavimmat roolit, repliikit, kehopositiivisuuden, ikähaarukan. Siltikin nautittava matka. ⭐⭐⭐
73/2022: Downton Abbey: Uusi aikakausi (2022) yllättävän hauska, odotetun koskettava, oltiin paikoillaan, elokuvanteosta, fanikulttuurista, paheksuttavia näyttelijöitä yläluokan mielestä, Riviera. Odotan sateenkaarionnea ja -tukea romantiikassa ja arjessa. ⭐⭐⭐⭐
72/2022: Huonot naiset kotimaista, pohjosesta. Leea Klemola on maailmam parhain näyttelijä, ihan Kuinka katosin karkkimaahan & Neitoperho teoksista lähtien. Tässäkin vastassa järkähtämätön Rea Mauranen. Myös teatterissa, myös ohjaajana. Levyraatissakin. Huonot naiset -leffa antaa kulmaa esim kepun talepaanien ongelmaan maaseudun yksinäisistä miehistä joille pitäisi rahdata naisia. SuperLike. Aivan kuin Kaukosen kansantalolla kuvattu, paitsi seinillä ei Marx, ei Lenin eikä stalin. Samaistuin hyvin pitopalveluun. ⭐⭐
71/2022: OMEN III: THE FINAL CONFLICT – 7 TIKARIA (1981). OMEN-TRILOGIAPÄIVÄ 666 6.6.2022. 35mm-filmikopio ensimmäistä kertaa Suomessa elokuvateatterissa sensuroimattomana cinema Orionissa! Muistan millä kriteerillä 32 vee Damien (Sam Neill) valittiin... ⭐⭐⭐
70/2022: 6.6. Don Taylor: OMEN II: DAMIEN – KIROUS (1978) 35mm. Teini-iässä Damien (Jonathan Scott-Taylor) keksii älypuhelimen ja saa selville kuka hän oikeastaan on Kadettikoulussa opastaa kersantti Neff (hyytävä Lance Henriksen). Koulukiusausta, jääkiekkoa. ⭐⭐⭐
Kelloi löi jo kuusi.. Leffat valkokankaalla 69/2022: THE OMEN – ENNUSTUS (1976) 35mm. OMEN-TRILOGIAPÄIVÄ 666 juurikin tänään 6.6.2022. Myös viime vuonna edesmenneen ohjaaja Richard Donnerin muistoksi. Pääosissa aika iäkkäiltä nykysilmin näyttävät starat kuten adoptoiva pariskunta. ⭐⭐⭐
Yksi piirre nykyajan folk-kauhuelokuvissa: tasa-arvo: naiset saavat pitää vaatteet päällään (niin kuin miehet ennen). Naisilla on mukavat ja peittävät vaatteet (niin kuin miehillä ennen). Midsommar, MEN, The Twin – Paha kaksonen.
Antoine Doinel viikonloppu alkoi! Leffat valkokankaalla 64/2022: Truffaut’n 400 kepposta (Les Quatre cents coups, 1959) aloitti Jean-Pierre Léaud sarjan komeasti, inhimillisesti juuri tänään kun koulut loppuvat maassa, jossa on opettajia jotka osaavat opettaa ja kuunnella lapsia. ⭐⭐⭐⭐⭐
63/2022: Nocturna: Granddaughter of Dracula (1979, 16 mm) 70-luvun lopun Dracula-buumia sekä diskoteekissä että valkokankaalla. Umpisurkea kauhukomedia, jossa oikeista näyttelijöistä Yvonne De Carlo Jugulan roolissa ylevöittää, John Carradine Draculana höpsö. ⭐
62/2022: Luz - The Flower Of Evil (2019) oli 82. folk-kauhun kokemukseni, mutta enemmän se vaikutti ällön matsokulttuurin kritisoinnilta. Tartun kirveeseen. Liian pitkäki oli. Ja jos vielä kerran olisi näyttänyt vesiputousta, niin olisi tapahtunut hirveitä- ⭐⭐
61/2022: Teuvo Puran mykkäelokuva, kauhuelementtejä sisältävä kotimainen draama Meren kasvojen edessä (1926). #PerjantaiEtkot: Ilari Hannula säestää improvisoiden pianolla Kallion kirjastossa. Kauan eläköön elokuva valtavirran ulkopuolelta! Ajallisestikin. ⭐⭐
58/2022: Agnès Jaoui: Puutarhajuhlat (Place publique, 2018) ihastuttava kesäelokuva tähteydestä, julkkiksista, maailmanparantamisesta, rakkaudesta ja paljastuskirjoista. ⭐⭐⭐⭐ Levitti Cinema Mondo, näytti Vuotalo, ilmaiseksi 🍃 Sen mennessään vei tuulonen
57/2022: Julia Ducournaun TITANE. Jo toistamiseen Suomessa, Helsingissä. Onko se queer- vai konservatiivinen perhetarina. Mitä kerronnan, tajunnan rajoja siinä rikotaan, missä on kultainen leikkaus, kirjaimellisesti. Suosittelen! ⭐⭐⭐⭐⭐
56/2022: rauhaton, oivaltava, oikeasti dekadentti kolmituntinen kollaasi kirjailijaksi pyrkivän nuoren miehen näkökulmasta 30-luvun Berliinissä: Fabian - Moralistin Tarina (2021) Kino Engelissä. ⭐⭐⭐⭐⭐
55/2022: VAMPYYRIN HIMO (Lust for a Vampire, 1971). Hehän ovat kuin kaksi marjaa, Ozzy Osbourne ja Ralph Bates. ⭐
53/2022: PIRUN KAKSOSET (Twins of Evil, 1971) HAMMERTIME: KARNSTEINIT HÄMÄRÄN JÄLKEEN. Itse pidän enemmän vanhemmista Hammereista, joissa naiset saivat pitää vaatteet päällä kuten miehetkin, ja saivat olla, näyttää täysi-ikäisiltä. Genre, kuuluu sivistykseen. ⭐
52/2022: Liz Garbus: BECOMING COUSTEAU (2021) kertojaäänenä Vincent Cassel. Elokuvan näytöksen alustaa meribiologi, FT Jessica Haapkylä, joka on tutkinut väitöskirjassaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia koralleihin Australiassa ja Indonesiassa. ⭐⭐⭐
46/2022: Woodlands Dark and Days Bewitched... Folk horror dokumentti Night Visions Back to Basics elokuvajuhlilla oli sitä mitä lupasikin, pitkä kattaus folk-kauhun historian janaan: Vietnam, Euroopan hullu vuosi, kasvavat jätevuoret. ⭐⭐⭐⭐⭐
45/2022: Vincent Grashaw: What Josiah Saw (2021) siniseksi, synkäksi sävytetty psykologinen kauhu, hiljalleen häiriintyvä triptyykki, on vähintäänkin American Gothic, jossa maalliset ilot on vähissä, eikä puutarhassa kuki mikään.. Nick Stahl pitkästä aikaa. ⭐⭐⭐
44/2022: cinema: Dan Kwan & Daniel Scheinert: Everything Everywhere All at Once (2022) on kaikkea ja vähän sitäkin. Night Visions ennakossa ellei peräti pohjoismaiden ensi-illassa, kröhöm. Mielikuvituksen, elokuvan, perheen juhlaa, ilottelua. Kilvoittekuakin. ⭐⭐
43/2022: Nitram (Australia 2021) kuka saa tehdä taidetta, mistä aiheesta ja miten käsitellen, v 1996 joukkomurhaa. Mestarillisti, häiritsevästi, historiallisesti. Kurzelin tuoreimmassa Caleb Landry Jones ansaitusti Cannes-palkittu, valittu. Night Visions. ⭐⭐⭐⭐⭐
42/2022: cinema: Ben Wheatley: In the Earth. Toka Night Visions päiväni oli niukka mutta palkitseva. Pääsin katsomaan vain tämän, valitsin folk horrorin, koska kuuma Joel Fry (Cruella, Our Flag Means Death) ja paikallinen Reece Shearsmith.. ⭐⭐⭐⭐⭐
41/2022: Suurenmoisen lahjakkuuden sietämätön taakka (2021) Ylittääkö Nick Cage itsensä ironisoimalla tänään Hihhihhii Oy ilolla jo 20 vuotta -ennakossa? Pistetäänx täs halval Takenia? Taustana muistutus, että elokuvataide on sata vuotta vanha, arvokas ala. Agentti-akselilla Nick Cage ei ole Johnny English eikä Bondin James, ei tarvi olla. Clouseaumaisen tollossa valepuvussaankin saa valkokankaan elämään. Ihmiset puolelleen. Vaikkei hän koskaan poissa ollutkaan... Kannattaa katsoa, toisella kerralla pelkästään Cagen ilmeitä seuraten. ⭐⭐⭐
40/2022: Suurenmoisen lahjakkuuden sietämätön taakka (2021) flirttailee nimellään Iñárritulle. Night Visions ennakossa makoisa kamuleffa veijaritarina: Nic Cagen ykkösfani kroisos tilaa hänet villaansa synttärijuhliin Majorkalle. Cagen mukaan "spycraft"... ⭐⭐⭐
39/2022: kevään odotetuin ja kovin viikinkieepos THE NORTHMAN (2021) toimii kuten Amleth, Hamlet, Gladiaattori (huono isä, huono poika, huono hallitsija), Midsommar-vihjeitäkin. Verta ja suolenpätkiä, suomalaisia noitarumpuja, The VVitch näyttelijäkaartia. ⭐⭐⭐⭐⭐
38/2022: Inexorable (2021) kostojännäri alkaa rakeisena värielokuvana, draama muuntuu hiljaisella hiilloksella myös äänimaailmaltaan häiriintyneeksi. Vanha mies hakee tyttärensä kera rescue-koiran vaimon hulppeaan kartanoon jonne astelee vieras nuori nainen ⭐⭐⭐
37/2022: TYTÖT TYTÖT TYTÖT ennakossa Finnkino, ISENSE. #52filmsbywomen sekä tietysti kotimainen tyttöjen elokuva. Vihdoinkin. Boonuksena vieraita ja SOFAn minikeikka. ⭐⭐⭐⭐
36/2022: Night Visions festariennakkona kiduttava zombie-raastaminen Rob Jabbazin The Sadness, tämä-on-pakko-nähdä kauhuelokuva, kröhöm, Suomen-ensi-iltassa 9.4. WHS Teatteri Unionissa. (Varsinaiset festarinäytökset 20.-24.4.) Eläinystävällistä pääsiäistä! ⭐⭐⭐⭐
35/2022: VERINEN RUUSU (1959) Kino Reginan sarjasta VAMPYYRI NIMELTÄ CARMILLA. ”Rakastan fantasioita. Carmillalla, Sheridan Le Fanun romaanin nuorella vampyyrilla, oli erityinen sija omassa mytologiassani. Päätin antaa hänelle Annetten kasvot”, Roger Vadim. Kääk! Et mourir de plaisir kuvattiin Hadrianuksen Villassa, Tivolissa, missä itsekin olen nauttinut henkeäsalpaavista näkymistä... Leopoldo de Karnsteinin roolissa Mel Ferrer täydellisine luustoineen nauttii joka hetkestä ironisena ja maireana kollina, joka saa latkia makeimmat kermat kummastakin kupista... Alussa Carmilla tuntuu aika verettömältä. Alussa. Mutta tajuttoman kaunis vampyyrielokuva. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 33/2022: Guy Maddin: Dracula: Pages from a Virgin's Diary (2002) kauhubaletti. Harvinaisen vivahteikkaasti kuratodun sarjan teema KANSALLISBALETTI 100 VUOTTA sekä tietysti teema VAMPYYRI NIMELTÄ CARMILLA. Vaikka perustuu Bram Stokerin romaaniin Dracula. ⭐⭐⭐
32/2022: ensi-illassa Ti West: X (2022). Kyllä maalla on vajavaa -osastolta syvältä... Texasista. Mia Gothian takia sitä lähtee vaikka minne syrjäseudulle. Ehkä. A24. Sellanen brändi, jonka uusimpia pätkiä haluaa nähdä. Vaikka kuinkakin niljakkaasta kulmasta. A24 ja Midsommar -tapaan tirkistellään, groteskisti. Jännitteitä tuo syrjäseudun "hyvät ihmiset" jotka kuuntelevat hihhulien paasausta Sodomasta ja Gomorrasta matkatv:stä. Vuosi 1979. Parhaimmassa kohtauksessa soi Blue Öyster Cult. Monenlaista tabua mässäillään, ikäihmisten seksi. Haxploitaatio. Hägsploitaatio. ⭐⭐⭐
31/2022: Tuttu klassikkokauhu VAMPYR (Carl Theodor Dreyer, 1931, 4K) on pakko nähdä valkokankaalta. Osin amatöörimaiselta näyttävä kamera-ajo, kameran liikutus on harvinaista ajalle. Vampyyri Carmilla on kiihottanut mm mielikuvitusta yli 200 vuoden ajan, tässä siitä versio. ⭐⭐⭐⭐
29/2022: Taneli Mustonen: The Twin – Paha kaksonen (2022). Kotimaista ja silti kansainvälistä kauhua, psykologista trilleriä, ripaus folk horroria ja pakanakauhua. Kestoa 1 h 49 m ei huomaa puutumisena. Pääosassa Teresa Palmer, lisää. ⭐⭐⭐
28/2022: SPIDER-MAN: NO WAY HOME, tri Strangen talvikamppeitten vuoksi. Hauska tappa vanha tuttu. Daily Bugle on siirtynyt tv ruutuun verkkoon, mainiosta päätoimittajasta on tullut törkeitten "uutisten" mölisijä kuten Daily Fix viittaa Foxin tapaan törkyillä. Alku on täysin ADHD, että hitaampia heikottaa, mutta teineille tehtaillessa, muistakaa tasa-arvo, miksi vain pojilla ja miehillä on kehopositiivisuus? Miksi vain pojat ja miehet räplää kojeita, tietokoneita, labrassa, ovat pahiksia. Muuten elokuva joka rakastaa yleisöä joka nähny kaikki hämikset. Boomereille viittaus Kutsukaa McCall -jakson kuvauspaikkaan (jonnet ei muista.) 3€ leffalippu sopii hyvin lompakkoon eli elokuvien katsominen ei ole elististinen eikä keskiluokkainen harrastus. Pitää vain nähdä vaivaa, avata lehti tai verkko. Oh for x sake! ⭐⭐⭐
24/2022: Florian Schott: Katutura (2015) Namibian Windhoekin Katuturan alueesta kertova rujo ja tunteellinen rikoselokuva, jossa niin inho pahis paikallinen mafioso, ettei aikoihin nähty. Liian pitkä 1h 54 minsaa, mutta diversiteettiä, BOC. ⭐⭐
19/2022: Licorice Pizza (2022) art déco salissa Cinema Orionissa. Yleisön heti hörisevästi vastaanottama rakkaustarina 70-luvulle ja -luvusta, vienoisesti Taksikuskiin & Milkkiin viitaten. Ihanat hirveät päähenkilöt mustine sukkineen. ⭐⭐⭐
15/2022: RINNAKKAISET ÄIDIT. Cinema Orion 4.3. Almodóvarin uusin, nimensä mukainen melodraama, tragedia, draama. Huumori on vähentynyt, päähenkilöitä ja sivujuonteita on paljon vähemmän. Ääripäistä, syntymisestä francon falangistien murhaamien joukkohautaan. ⭐⭐⭐
Leffat valkokankaalla 11/2022: Kuolema Niilillä. Art déco -elokuvateatteri on tietenkin paras paikka tästä nauttia. Christien kirjoista nauttinu usealla vuosikymmenellä, ja nautin edelleen. Vaikka kupletin juonen tietäisikin, niin haluaa nähdä versioinnin. ⭐⭐(⭐)
Virallinen raileri:
Leffat valkokankaalla 04/2022: SCREAM (2022) terhakka, verevä kunnioitus Wes Cravenin ensimmäiselle ysärisläsherille Stabille eiku Screamille. Ja nostetaan esille myös nykyajan Babadook, Hereditary, The Vvitch ja Jordan Peele. Verinen kuassenteki-mysteeri. ⭐⭐(⭐)
Leffat valkokankaalla 01/2022: Godfather Coda: The death of Michael Corleone (2020), Kummisetä osa III, 4K DCP, Kino Regina. Vieläkö Michaelin valinnat ja mafiaeepos kiehtoo. Entä miten sopii musiikkitermi Coda tähän? (suomeksi LOPUKE eli 'pomppa') ehkä.
Olisin halunnut aloittaa elokuvavuoteni muuten kuim tällä, mutta ei voi mtn. Kolahti kummisetä kasarilla.
Jaarituksia: valkokankaalta olen nähnyt noin 186+ leffaa, osa lyhäreitä. Suoratoistoilta, tv:stä, Dvd/bluureiskalta olen katsonut noin 200+ leffaa, osa sarjoja. Kirjoja luin 46. Teatterissakin istuin tiuhaan, parilla keikalla, muutamassa näyttelyssä. 10.12.2022. Cinema
Niin #elokuvavuoteni2022 on vielä kesken, valkokankaalta olen nähnyt noin 156 leffaa, osa lyhäreitä. Suoratoistoilta, tv:stä, Dvd/bluureiskalta olen katsonut noin 197 leffaa, osa sarjoja. Kirjoja luin 44. Teatterissakin istuin tiuhaan, parilla keikalla, muutamassa näyttelyssä. 10.11.2022.
Elokuvavuoteni 2022 valkokankaalla Letterboxdissa 165 leffaa ja lisää
Suoratoisto, tv, dvd ja bluureiska kotiteatterissa 2022 Letterboxdissa 199 leffaa, osa sarjoja, ja lisää
Sosialistisesta mediastani:
Pahanhautojan ennakkonäytöksen jälkeen oli avaava ja inspiroitunut Q&A ohjaaja Hanna Bergholmin ja käsikirjoittaja Ilja Rautsin kera.
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) February 27, 2022
@nightvisionsfestival mahdollisti ehtoon esityksen, vaikka kaikkein pyhin enskari menikin Sundancelle, mutta sekin oli upea juttu!
🥚🥚🥚🥚🥚 pic.twitter.com/XSJDLw1TWa
Leffat valkokankaalla 187/2022: Frances O’Connor: EMILY (2022) kuvitteellinen, ruiskukansininen intohimoinen Emily Brontën (Emma Mackey) elämänkerta erikoisesta papintyttärestä joka kirjoitti klassikon Humiseva harju. Tuuli ulvoo yhtenä päähenkilönä. Tästä haluaa kirjoittaa enem pic.twitter.com/7PK7TsgNcg
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) December 10, 2022
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.