Alkukattaus. Elmer Bäck on kaikkitietävä barokkimainen mainio kertoja
myllynkivi-kauluksessaan, jonka aistikas liikehdintä Michaelina tuo mieleen
katutaiteilijan jolla on näppärät Michael Jason -imitaatiot. Vilma Melasniemen
tyylikäs vaimo Georgina lukee myös. Miksi hän on öykkärin kanssa? Miksi hän
sietää? Miksi kaikki sietävät ja pelkäävät paksua mahtailijaa joka tuo hilloa
pöytään. Eikä verotietoja kysytä. Näytelmän tiisereissä kiusaavissa kuvissa
Nikopietari Saarela on ilmiselvä tosi tv -hahmo joka sanoo You're fired! Ja
tviittaa huutomerkin kanssa! Mautonta. Vaikka mainoskuvissa käytetään hyväksi
populistin populismiä, niin kertoja julistaa, ettei lavalla näy trumppia.
Paitsi kyllä Saarelan kasvoissa käy kolme ja puoli trumputin ilmettä.
Tässähän ravaa Männerheim. Eipäs kuin Marc Gassot. Johannes Holopainen on kuin yksinäinen paarinkantaja Simbergin maalauksesta. Elmer Bäckin dandynkenkä näkyy |
Suuren valkokankaan käyttö on sopivan sykkivää, ahdistavaa, moternia kun on vr ( joka ei tarkoita valtion rautateitä ) ja adhd, myös kerran kaikki puhuvat päällekkäin. Kenen viesti valitaan? Baabelin tornista tulee matskua. Kuten Ylioppilasteatteri käytti XL-näytelmässään aiheena ja välineenä salakuvausta - johon yleisö sai myös kosiskelevasti osallistua. XL:ssähän oli tämän nuoren kansan suosikkijuontaja joka kuvasi ja jakoi panonsa - aktiin osallistuneiden neitojen tietämäti. Saako moderni vakaavasti otettava teatteri käyttää sosiaalipronoa, tosi tv:tä, roskalehdistöä? Tietenkin. Sherlock NYC sarjassa nykyajan Holmes - Jonny Lee Millerin nahkoissa - katsoo sujuvasti useampaa näyttöä yhtä aikaa – tässä monimieleisesti sirpaloituneessa ajassa.
Narikka. Molonoff on täydellinen suomalainen aasi ja Klux Klux klaanin jäsen A5
-kirjekuori päässään. Anteeksi korjaus - Eero Milonoff! Hienoja yksityiskohtia. Ei mennä siitä mistä aita matalin, vaan missä eniten piikkilankaa?
Her-kullinen alkupala. Vaimon ja rakastajan kohtaaminen, Vilman ja Elmerin, hahmojen,
tualetissa on kaunista katseltavaa, lähikuvaa. Kun sormet, neljän käden
duetossa, osuvat mustille ja valkoisille koskettimille. Näyttävät ihanalta
parilta - vaikka iso pata näyttää olevan elokuvasta Pekka ja Pätkä Suezilla
jossa niin ikään harjoitettiin kannibalismia ja rasismia. Kokki varas vaimo
rakastaja näytelmä on selkeästi avoimen haastava ja poliittisesti epäkorrekti -
kuten oli myös Family Affairs jonka ensi-illassa olin vuonna 1993 tai milloin
se olikin KOM-teatterissa. Kävin katsomassa myös Teatteri Kultsan päivitetyn
version 2016.
Syksyllä nousi suuri haloo että Pekka ja Pätkä neekereinä -elokuva
tulisi kieltää. N-word n-sanan takia. Mielestäni ei koska silloin näytettiin
koko Pekka ja Pätkä elokuvien kavalkadi. Jossa irvailtiin television
hullutuksille. Pekka ja Pätkä ryhtyivät neekereiksi - kuten Piukat paikat
elokuvan miehet naisiksi. Jotta saisivat paremman, kiinnostavimman shown. Koska
elokuva ja taide olivat rillumareitä ja vaudevilleä. Kun Pekka ja Pätkä ovat
n-kirjaimia niin naiset juoksevat perässä. Eksotiikkaa! Kunpa tuon ajan
1950-luvun seksismiin puututtaisiin yhtä hanakasti. Mutta. Öykkärit ovat tyhmiä mauttomia sivistymättömiä rasisteja. Siitä saa hyvää poliittista satiiria ja kylmää farssia.
Valasitu sinäkin KOM-teatterissa! Bertolt Brecht kahtoo kun lämpiöstä on tullut wc |
Pääruokana, tiskin alta. Kirjastosta: Rakastaja lukee kirjaa vaikka Varas sanoo, että tämä on ravintola eikä
mikään kirjasto. Istun luultavasti niin lähellä Rakastajan pöytää että otsaa
kuumottaa kynttilän loimu. Kuumottaa kyllä muutkin paikat. Näen, että yksi
kirjoista on Pihlajamäen kirjastosta! Lempipaikkani! Jota ei enää ole 😞 Pihliksen kirjasto on revitty alas - pääasia
että lähiössä on tarpeeksi räkälöitä. Ok - kirjasto on siirretty Viikkiin. Räkälöitä ei. Lähiöhelvetti. Oikeasti Pihlis oli minulle rakas. Siellä katsoin paljon Greenawayn visioita. Osaa elinkin... Kirja. Pojatkin lukee. Onko se
Viaton.. Ehdotus?
Jonathan Swiftin vähintäänki häijy satiiri Vaatimaton ehdotus, joka estäisi Irlannin lapsia olemasta taakaksi vanhemmilleen tai maalleen vuodelta 1729 ( A Modest Proposal for Preventing the Children of Poor People from Being a Burden to their Parents or Country) wikipedia
Olin tieteiden päivillä jossa mietittiin taiteen rajoja. Ellu Knihtilä
sanoi ettei ole enää muita tabuja kuin kannibalismi suomalaisessa taiteessa.
Sitäkin on tehty. Ja ettei saa satuttaa toisia ja itseä.
Tähän vedän rajan. Saa satuttaa. Kuten ihastuttava Pavlensky joka on
varsinainen balls to the Wall -performanssitaiteilija. Olen käynyt myös
sivuteilläkin eli sideshow -esityksissä joissa on oikein kaunista taidetta
neulalla ihon lävitse.
Sekä myös Nalle Virolaisen piercing –show´ssa noin vuonna 1993.
Majakovskin ja Blixa Bargeldin rakkauslapselta näyttävä Pavlensky oli herkku Docpoint dokkari-festivaalilla. Tässä performanssitaiteilija on ommellut suunsa kiinni - kannattaessaan Pussy Riotia. |
Sekä myös Nalle Virolaisen piercing –show´ssa noin vuonna 1993.
Osattiin sitä somettaa ennen internettiäkin. Family Affairs, KOM-teatteri, ensi-ilta |
Nalle Virolaisen piercing show:sta ei voinut muuta kuvaa laittaa kuin tämä. |
Kokki varas vaimo rakastaja nykytulkintana kilpailee myös elokuvien ja sarjojen kanssa
kuten Hannibal ja Walking Dead. Ja mikseipä Erämaa syö miestä - mainio elokuva
jota olen veivannut tiuhaan, näytettiin myös Orionissa sarjassa Kauhun kuningattaret.
Amerikkalaisilla tuntuu olevan alalajinsa tämä uudisraivaajien kannibalismi.
Syökö vallankumous lapsensa? Kalvaako tarina itse itseään kuin häiriintynyt
häkkiapina?
Hannibal: Eat the Rude.
Motörhead: Eat the Rich.
Eat me. Drink Me. Marilyn Manson via Alice in Wonderland.
Eat me. Unknown.
Sen sijaan Jonathan Swiftillä on toisenlainen ehdotus pamfletissaan: syödään köyhien lapset.
Kylmä lautanen versus notkuva noutopöytä. Olen kasvissyöjä. Ja olin jo paasaamassa 1. näytöksen jälkeen että
menkääpä ryhmäläiset katsomaan poliittisen valokuvataiteen näyttelyä
Valokuvataiteen Museoon. Onneksi toisessa näytöksessä valkokankaan täyttivät
eläintenraadot. Tietäkää mitä syötte. Tietäkää millä hinnalla. Tietäkää millä
kärsimyksellä aiheutettua. Minä en siis syö eläintenraatoja - se on eettinen ja
ekologinen tietoinen valinta. Ja päämäärä. Minulla ei ole katumaasturia, koiraa enkä golfaa. En juo olutta enkä osta riisiä. Puolet vuodesta maasta nousee oma kasvis-sato. Tiedän, mitä syön. En aja lentokoneella enkö lentokoneessa ainakaan muutamaan vuoteen. En käy hollywood-suihkuissa.
Lapsena Pohjoisessa minua kiehtoi Andreas Alarieston naivististen
maalausten kannibalismi. Nykyään ihminen voi tilata itselleen halukkaan
osallistujan joka haluaa tulla syödyksi. Tätä tapausta käytettiin mm
rikossarjassa Kylmäverisesti sinun.
Mutta. Intohimoni hämärä kohde Pastori sillin poika vastenmielisessä
roolissa. Siinä on hetken Blue Velvetin maanista Dennis Hopperin esittämää, lihallistamaa Frankia, joka taantuu lapsen
tasolle. Myös Tim Roth on tehnyt tosi inhoja rooleja ja silti on hottis. Voisin
jatkaa loputtomiin pahojen poikien pissimiskilpailua.
Den japanska rätten. Eka e-kirjani oli mustaan kynsilakkaan uskova professori partasuu Micael
Dahlénin Monster ruotsinkielisenä kun halusin alkuperäiskielellä joka oli
tietenkin englanti. On minulla tuo kovakantisena kirjana suomeksi nimellä
Ihmishirviöt. Kannibalismia edustaa kirjassa Issei Sagawa - den japanska
jätten. Tai kuten minä luin että Den japanska rätten - Eli ruokalaji! LOL 😁 Noh - ruotsalaista huumoria!
Luku alkaa
Rolling Stones -lainauksella laulussa joka on silkkaa sosiaalipronoa ja
väkivaltaviihdettä. Laulu on Too much blood. Musiikkivideo jossa on paljaan pinnan sanomaa: Väli- ja
Etelä-Amerikan poliittinen korruptio. Undercover of The night oli William
Burroughs -vaikutteinen. Julian Temple oli onnistunut video-ohjaajana: Video on
raaka - tietenkin koska se on suoraan uutisista. Tietenkin video kiellettiin "musiikki" kanavalla eli MTV:llä joka on keskittynyt näyttämään vain naisten perseitä perseitä perseitä
- lainatakseni Kari Peitsamoa.
Mutta japanilainen kannibaali antoi aiheen laululle Too much blood.
Jälkiruuaksi Elmerin erikoinen. Mutta onko Kokki varas vaimo rakastaja näytelmässä tarpeeksi verta eli
punaviinimarjasoppaa? Ironista kyllä, vesi tulee kielelle katsoessa
lähietäisyydellä Elmer Bäckiä kuorrutettuna punaisella, kiiltävällä nesteellä...
Splatteria. Saako yleisö mitä haluaa? Suomi 100? Vaikka on juhlavuosi niin kun
katsoo poliitikkojen eli yritysjohtajien ja natsien lässyttämää soopaa.
Talvivaaraan kaadetaan satoja miljoonia - enkä puhu nyt Game of Thronesta.
Valitettavasti.
Oikeasti jäin vielä kaipaamaan. Mämmiä! En siis jumalanteatteri -maisesti, Darwin parahtakoon, mutta jotain, vielä. Näytös oli niin lineaarinen että seuraavan kerran häätyy katsoa eri pallilta.
Mutta. Kom-teatterin esitys käyttää hyväkseen slapstickiä, klovneriaa ja animaation tyyppistä näyttelemistä. Ollaan kuin Cocco Billin villissä lännessä jossa joku kumittaa junanraiteet pois. Käydään myös ruutujen ulkopuolella kuten Lurppa-koiran jaksoissa joissa susi pitää jännitettä yllä. Haluaisin kyllä toistekin.
Juutuubissa soittolistassani tuoreimmat taide-elokuvat ja kannibalismi: Ja twitterin piipitykset:
Vaatimaton ehdotus, joka estäisi Irlannin lapsia olemasta taakaksi vanhemmilleen tai maalleen. Häijy satiirihttps://t.co/YeOLX5BG7X pic.twitter.com/bwHjzfiDPf— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 22. helmikuuta 2017
I added a video to a @YouTube playlist https://t.co/PQfyIio3W6 Kokki, varas, vaimo ja rakastaja KOM-teatterissa— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 5. tammikuuta 2017
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 21. helmikuuta 2017
#kokkivarasvaimorakastaja #Komteatteri #näyteikkunassa #windowshopping ihminen pic.twitter.com/21Yk1MZLPB— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 17. helmikuuta 2017
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 14. tammikuuta 2017
Petr Pavlensky: why I nailed my scrotum to Red Square https://t.co/LAAqTIdbDS— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 29. tammikuuta 2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.