Ostin antoisan Lichtspielhaus -paketin talvi-iltojen ratoksi ja ralliksi, yli kolme tuntia tuhtia Ramms(teinimeno)a tietyltä kaudelta. Ostalgia siis vaivaa. Mukana mm noin seitsemäs single " Stripped" , Depeche Moden cover, josta on ärsyttävästi sanoista riisuttu osa... Tämä paneekin miettimään.
Strippedin musiikkivideo on komea ja kylmäävä mustavalkoinen kollaasi Leni Riefenstahlin Olympia-leffan kuvamatskuista, kuinka ihmisen urheileva keho on kaunis ja sopusuhtainen kirmaillessaan lihaksikkaana tantereella kohtalokkaiden pilvien alla, kuvattuna uberihmiseksi, yli-ihmiseksi.
Rammstein käyttää paljon fasistista kuvastoa, ja mielleyhtymiä, kuten myös Laibach jota rakastan. Vaikka rammsteinit ovat itäsaksalaisia vanhoja punkkareita ja gootteja, siis järjestäänkin antifasisteja ja antirasisteja. He ovat myös feministejä esim kitaristi Pauli on ottanut vaimonsa sukunimen.
Biisi " Links 2 3 4" pohjautuu osin Bertolt Brechtin tekstiin, meillä Suomessa sitä laulettiin " Siis vasen yks kaks"
Brecht varasti Hella Vuolijoelta sen minkä kerkes siltä kuin johdatti paikallista hameväkeä tsekkaamaan heinälatoja... Mutta ei se mtn, jos suostumus.
Tämä kohu alkoi juuri kun Helsingin konsertot oli alkamassa, olin kummassakin, ekassa istuin niin kaukana lavaa kuin mahdollista, tokassa olin kentällä. Miksi kohu alkoi juuri kun mittava monen kuukauden stadionkiertue oli alkamassa, työllistäen lukenattomia ihmisiä euroopan demokraattisissa metropoleissa. Tietenkään mitään eturiviä ei tarvi varata kellekään bimbolle, vaan oikeille faneille.
Mikä tuo hyökkäys oli. Tietenkin pitää tutkia, esim. karismaattinen laulaja Tilli on lyriikoiden tekijä ja myös runoilija, mutta hänen kustantamonsa lakkautti yhteistyönsä.
Mitään tyrmäystippoja kukaan ei pistä kenellekkään valvotussa tilassa jossa korkit on kiinni, eikä sinne päästetä ketään ällötyksiä. Jotka pistävät naisten juomiin tyrmäystippoja baarissa. Kuitenkin ihastuttava rumpali Frau Schneider sanoi, ja miten itsekin olen päätellyt, ettei siellä mitään laitonta tapahdu kun aikuisia jne. Mutta siltikin, tarviiko sellaista olla takahuoneessa. Twitterissä ihmetellään, ihmeteltiin bändäritouhua. Kun kyseessä on yli viiskymppiset karhut karjut.
Mietin kuinka sabotaasia kohu aiheutti oli kun ensi vuonna tulee täyteen 40 vuotta eikun 30! Tuleeko silloin kiertuetta. Kun "uutena" biisinä on Adjöö siis hyvästi Adieu, komea, kylmäävä biisi.
Rammsteinit lopettavat viimeisen piisin, kumartavat yleisölle kuten oikeat ritarit, toinen polvi maassa, ja nousevat hissiin, josta vilkuttavat yleisölle, ja hissi nousee korkeuksiin, ja kuuluu suuri pamaus, eikä heitä enää ole. Näkyvissä.
Onhan Rammsteinit tehneet vääriäkin ja vänkyröitäkin taiteellisia ratkaisuja kuten Pussy, mutta he haluavat, niin ma luulen, tehdä kaiken ensimmäisinä ja omalla tavallaan, hihnat ja ruoskat kädessä, tai vapaasti laukaten. Itse kuulin Pussyn kahdesti Hesassa, biisihän kertoo saksalaisten seksiturismista, kuten koko levykin, Liebe ist für alle da, Rakkaus kuuluu kaikille, mutta haloo kuuluuko. Mikä on taiteellinen vapaus. Mikä on taiteilijan vastuu. Enää ei saa olla kuten Klaus Kinski, eikä kuten lord Byron, eikä kuten markiisi de Sade. Tietysti Kinskistä saa mehevät anekdootit mm elämänkertaan ja myyttiin, mutta... Nykyään yleisö ja media reagoi niin nopeasti, hyvässä ja pahassa.
Pussyn tilalla näkisin Mann gegen Mann koska se on upea Pariisin keikkataltioinnissa, sekä videoina.
Rammstein on soinut suomalaisissa teatterissa kajareista viimeksi toukokuussa (pari päivää ennen Rammsteinin keikkoja) Q-teatterin mainiossa, freesissä ja tunteellisessa Tuntematon sotilas -versiossa, jossa soi itsenäisen suomen oma soundtrack - ja Deutschland, kohtauksessa jossa kaunis ja lihaksikas sotilas pullistelee lumenvalkoisissa boksereissaan korokkeella ylhäällä yli-ihmisenä, kuin Leni Riefenstahlin kuvaamana... Kun Suomineito veljeili, ja sisaroi veliGermanian kanssa. Muistan elokuvan Pojat, se heittäytyminen tuli mieleen Oulussa, asemalla, ja Fritz-kolli joka vei pojan äidin. Ja kotimaiset dokumentit jossa kotimaan naiset rakastuivat saksalaisiin. Saksalaisiin jotka pommittivat ja polttivat Mein Land, Mein Strand, pohjoista, Lappia kun isäni oli pikkuinen. Ja kotimaan mainio elokuva Sisu.
Miten sitten suhtautua Riefenstahlin natsi-taiteeseen? Olympia jaettiin Kansojen juhla (Fest der Völker) ja Kauneuden juhla (Fest der Schönheit) leffoihin. Kyseessä oli Berliinin olumppialaaset vuonna 1936, ja kyseessä oli propagandafilmi.
Saako sitä näyttää festareilla. Kyllä, muistaa pitää. Vielä on paljon holokaustinkieltäjiä, tieteen kieltäviä ja uskomatonta vastenmielistä natsityhmää natsiryhmää. Meillä eduskunnassakin. Hyi.
Kirjoitin tämän pyykkituvassa joka oli kuin Mombasa. Kuuma ja kostea 15.08.2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.