Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

perjantai 24. helmikuuta 2023

Taiteilija Maija Blåfield ihan itse esitteli meille Orion-klubilaisille näyttelyään tänään 22.2. 2023 Helsingin Taidehallissa

Taiteilija Maija Blåfield ihan itse esitteli meille Orion-klubilaisille näyttelyään tänään 22.2. 2023 Helsingin Taidehallissa. Hyvinkin inspiroivaa & prosessoivaa settiä jonne pitää palata videoteosten ääreen. Retrospektiivissä oli mm Tarinoita tienpientareelta, valokuvia ja tekstiä

Ne eivät ole salaisia. Matkakohteet. Eikä selfieitä. On kuva, pysähdys ja kirjoituskoneella kirjoitettu tarina. Kuva ja teksti muodostavat parin, yhtälön. Kuva voi olla vuodelta 1983, ja teksti uusi, tulkinta, meille jaettavissa. 


Maija BLÅFIELDIn näyttelyyn Taidehallissa retrospektiivi 22.02.2023.

Kauhu kuuluu luontoelokuvaan. 15 min luuppi. Karmaiseva taso mukana. Blåfieldin mukaan. 


Tässä Taiteilijan sanoja referoituina. 


Alkovin piirustukset yli 20 v sitten.

Tarinoita tienpientareelta, valokuvia ja teksti 1995, 1983 ekasta filmirullasta.

Kamera lahjaksi. 

Tekstit (matka)kirjoituskoneella kirjoitettu tätä varten. 

Kulta-aika elokuvassa myös "pyykit" valokuva. Muuten videoissa ja valokuvissa ei samoja kuvia käytetty. . 

Päiväys on kuvan ottohetki. 


Työläs ja kallis on elokuva keinona. Miten taiteella valokuvalla ja tekstillä kokonaisuutena saatetaan yleisölle, kokemus.

Rupusella kameralla. 1995?

Matkakuva on vaikea aihe teokselle. 

Työhuoneelta kotiin. Sieniretkellä. 

Paikkoja ei paljasteta. 

Havainto 

Aikajana. Arkisto. Säästää myös epäonnistuneet otokset. Ristiriitinen suhde valokuvaamiseen. Valokuvaan ei tarvita lisää. Negat ja digi. 

Jäänteet menneestä. 

Ei omanelämänkerrallinen. 

Kamera käännetty ulospäin. 

Ennakoimaton

merkityksellisyys. 


Miten vanhat Venäjän matkat suhtautuvat tähän päivään, vuoteen. 


Jos minut haudattu kadunkulmaan, elokuva. Frankfurt. Ei kännyjä. Eksyä, hautakivi. Muutos, rakennetaan. 

Väärin ymmärtää näkemänsä. 

Runollinen. 

2015 ks tiedot 

1997 eka videokamera 

Muistaminen, unohtaminen. 

Fiktiivinen dialogi. 

Yksi todellinen. Henkilökohtaisen tarinankerron, muistamisen muuttaminen, 


Fantastic myös Yle Areenassa.

Miltä ulkomailta salakuljetut fiktioleffart (bondit ja rambot) vaikuttavat Pohjois-Koreassa. Tirkistely, eettinen.

Efektit analogiset ja digit.


Tuhoutumisesta ja säilyttämisestä, episodeja 5, dokkari. Ympäristökriisi duuri, vaikea aiheena. Helmikuu hiilikaivos Huippuvuoret. Satoi 5 pv, lumi suli. Maailmanlopun maisemissa.


Pikkusali Maailmaa pelastamassa.

Ks kirja 

Liftasi eurooppaan, matkusti Marcelin kanssa sieltä eteenpäin. Kymmeniä tuhansia km. Ei vaaraa. 


Fantasiakirja todellisuuteen pohjaa kun ihminen kohtaa aiemmin ei kohdattua joka on epätodellista. Lainaus, tulkinta kirjasta, suhtautua:

A. Se ei totta, todellisuus jatkuu. 

B. olisiko osa todellisuutta, tulevaisuus erilaisista, hieman. 


Taidetta tarvitaan, ja kommunikaatiota. 

Todellisuus tylsää lapsena, nuorena. Väläys aikuisena ilmestys, merkittävä kokemus. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.