Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

sunnuntai 28. toukokuuta 2023

Huh olipa keikka. Rammstein raikaa livenä Stadionilla la 27.05.2023

Huh olipa keikka. Rammstein raikaa livenä Stadionilla la 27.05.2023. Kyllä nyt herutetaan! Täällä ei ole Aarne Tanninen eikä tämä ole edes Washington, mutta ilmassa on sellaista suuren urheilujuhlan tunkua, toivottavasti Mann gegen Mann tullee myös livenä... Mukavasti suojassa auringonräkötykseltä, keinonahkatakin alla on Antti Tuiskun huppari, muttei kerrota kellekään. Rammstein raikaa livenä Stadionilla la-su 27.-28.05.2023 Helsingissä. 

Herutusta jossa ekshibitionistit kohtaavat tiiraajat:

Turvatarkastukset käyvät sukkelaan kun kielletyt asiat jättää kotiin. Vessajonossa vain yksi immeinen ennen minua. Vessassa voi täyttää wasserpullon kun istuu katsomossa. En ottanut lippua Feuerzoneen, josta haluan säilyttää kulmakarvat. Toisaalta ihottuma olis varmaan lähtenyt. 

Toisaalta toivoisin että olisi täysikuu, jotta Du Riechst So Gut videon Punahukka-metamorfoosi toteutuisi mutta ehkä tämä alkemistien shöw riittää. Paljon on monenlaista uutista ilmassa, mutta tämä Rammsteinin kuten myös Käärijän faniyhteisöt ovat vallan positiivisia yhteisöjä. 

Kaikki pelasi, jonotin turvatarkastukseen noin 4 minsaa, vessajonossa olin 2. Miksi ihmiset tulevat myöhässä, eivät löydä paikkaa, istumapaikoille josta keikan jatkuvasti ryysäävät kaljalle/kuselle peittäen näkyväisyyden. Eikö kantsis pistää solmuun tai jäädä sinne baaritiskille?

Keikka alko myöhässä, suomalainen kuuluttaja ilmoitti Rammsteinien toivovan, ettei heitä valokuvata. Englanninkielinen kuuluttaja taas Rammsteinien toivovan, ettei heitä filmata, eli no filming mikä tarkoittaa ei videoita. Otas siitä selvää. Rammstein IG kyllä jakoi fanien videoita. 

Keikkasetti oli miltei presiis sama kuin Vilnassa. Verkossa ihmiset toivoivat ettei tämä stadionkiertue olisi viimeinen. Toisaalta Richardilla ja Tillillä omat sooloprojektit. Itäblokin maista on yleensä ollut helppo aloittaa kiertue(harjoittelu), nyt oltiin kiertueen toinen maa. 

Istuin lavalta katsottuna perähikiällä nousevassa katsomossa, jossa kuvaaminen/ruudulta katsominen ei haitannut koska en seissyt kenenkään edessä, enkä nostanut kyynärpäitä tms kenenkään eteen. Paikalla oli 40000 henkeä joista osa suomalaisista kännimiehistä ei osannut käyttäytyä. 

Hurja, hallittu pyro- ja valoshow pitää/sopii kokonaisuutena paikkaansa varsinkin kaukana istuville, että myös silmille olisi jotain joka näkyisi. Saundi puurohti paikoin, mutta sillehän ei voi mitään. Du Riechst So Gut oli hienoin piisi käärijänvihreän valon loisteessa ihmissusisittakin. 

Ausländer liikutti ihmisiä, kotona katsottu videohan kertoo kolonialismista missä valkoinen euroopan mies matkaa reilut 100 v sitten Afrikkaan tuhoamaan kulttuuria mm hihhuloinnillaan ja käännyttämisellään, puhumattakaan muusta hyväksikäytöstä.

En nähnyt mitä lavalla tapahtui kun istuin kaakana. 

Rammstein ja lämmittelijät Abélard pienellä lavalla, ensimmäiset encoret, sitten paluu päälavalle. Kumiveneellä. Yleisön yllä. 


Prince of Dragness 








Ja nyt videoihin, meeneihin ja Pinterestissä lävistettyihin kuviin: eli lyhyt oppimäärä :


Macho Rich
Herkkä perhostenkerääjä Flake

Vanhanaikaiseksi valaistu valokuva stilli Rammsteinin videota Ausländer tehtäessä. Kuvassa seisoo 6 Rammsteinin jäsentä saharanvärisiin safariasuihin pukeutuneina seikkailijoina Afrikassa, ja vissiin ohjaaja polvistuneena.

Valokuvaaja Jens Koch.

Video Ausländer julkaistiin tänä päivänä, neljä vuotta sitten 28.05.2019. Siinä kuten muissakin videoissa, valokuvissa, keikkatilanteissa Rammstein kuusi jäsentä esittää eri rooleja, on herkkää perhostenkerääjää, joka on tossun alla, parempi sekin kuin taivasalla. Roolissa Flake. On käännyttävää pappia joka opettaa rakkautta, on huono taidemaalari joka maalaa naisia. Onko hänellä vahingossa bf black face, kun hän koskettaa kasvojaan, ja maalia tarttuu. Huomaisinko tätä jos maali olisi vihreää. Onko tämä viittaus woke-kulttuuriin, kulttuuriseen omimiseen viihdepisneksessä. Rool[e]issa Tilli. 

On macho, reitevä seikkailija kipparinlakki päässään, nahkatakissa, roolissa tietty Richard Kruspe, kukapas muu, uuh. 

On fetsipäistä tuubansoittajaa, on hellekypäräistä kuvaajaa, joka tallentaa leijonien parittelua. 

Kaikki miehiä, valkoisia, valloittajia. Jotka saapuvat stereotyyppisen onnelliseen afrikkalaiseen kylään, jossa tanssitaan heimotansseja, myös yöllä nuotion äärellä, jolloin juodaan jotain tärpäkkää. Sitten miehet vetäytyivät savimajoihin kukin omiinsa, paikallisen naisen kanssa. 

Eksotiikkaa ja kulttuurista omimista esitellään, kritisoidaan, ironisoidaan valkoisen miehen mahtia ja pakkomiellettä tunkea itsensä maailman joka kolkkaan. Ei näy kärpäsiä, ei näy nälänhätää, ei näy kuivuutta, yhteisö voi hyvin. 

Miehet tulevat, sanan monessakin mielessä mitään sellaista ei toki näytetä, mutta on kulunut kuukausia, vuosia kun he lähtevät takaisin kumiveneellä valkoiseen eurooppaan. Norsunluu mukanaan. Luultavasti myös veritimantteja, vai oliko tuolloin. Ajanjakso voisi olla 1888-1953. Voi sisältää monta kerrosta. 

Tossun alla olevasta herkästä perhostenkerääjästä on tehty onnellinen kuningas, roolissa siis ihana Flake, joka ajattelee varmaan että Good to be king. 

Laulun Ausländer sanoissa vapaa miesminä hyppelehtii mättähältä mättähälle hyppelehtii, lentää kukasta kukkaan, ja joutuu opettelemaan eri kieliä vietelläkseen aina uuden sataman naikkosia. Olen ulkomaalainen. Ciao ragazza, take a chanche on me. 

Tule mukaani, teen sinulle hyvää... Koska selavii. Olen sinun miehesi tämän yön... Mi amore, mon cherie. 

Kylläpä nyt herutetaan. 


Mjäy! Oon kissa! Osataan sitä meemeillä Saksanmaallakin.

Rakastan heidän  Übermaskuliinista ja samalla feminiinistä yhdistelmää, kun he suutelevat venäläisellä lavalla. Sillä tavalla. Se ei ole kulunutta tai ilkeää huumoria miehet mekoissa hihi, vaan jotain kihelmöivämpää...

Kuten myös kinky-kuvastot. Kuka sanoi, ettei taidekuvissa tai industriaalissa metallissa saa olla huumoria, kokeiluja, seksikkäitä poseerauksia.

Kuva: Kerrang musiikkilehti 
Kuva: Olaf Heine, 1997
Kuva : Jens Koch

Richard Kruspe ja Paul Landers suutelevat lavalla Moskovassa

"Esittäessään kappaletta ”Ausländer”, joka tarkoittaa saksaksi ”ulkomaalaista”, kitaristit Richard Kruspe ja Paul Landers kävelivät hitaasti toisiaan kohti. Vangittuaan hetken toistensa katseet, he kumartuivat nopeaan suudelmaan." 

Suudelma tapahtui vain muutama päivä sen jälkeen, kun näkyvä LGBTQ-aktivisti löydettiin murhattuna Pietarista.

Bändi julkaisi Instagram-tililleen valokuvan valokuvaaja Jens Kochin suudelmasta, jossa oli teksti "Venäjä, me rakastamme sinua". " siis 2019, vuotta sitten koronaa, kaksi vuotta ennen hyökkäyssotaa. 


Ja nyt lisää herutusta jossa ekshibitionistit kohtaavat tiiraajat:



Lisää suudelmasta:

" In an interview with Rolling Stone magazine in June, keyboard player Christian "Flake" Lorenz explained that Rammstein do not seek to shock as such. "We want to provoke, to move people. That's the opposite of entertainment. If all you're after is just to entertain — that's where art ends."

DW Artikkelissa MUSIC. Rammstein's candid kiss sends ripples around the world, Sertan Sanderson 08/03/2019August 3, 2019 :

https://www.dw.com/en/from-russia-with-love-rammsteins-candid-kiss-sends-ripples-around-the-world/a-49880314 

Mutta mitä kuulimme 

Rammstein Helsinki 27.05.2023 
Setlist

Music for the Royal Fireworks

(George Frideric Handel song)

Rammlied

Links 2-3-4

Bestrafe mich

Giftig

Sehnsucht

Mein Herz brennt

Puppe

Angst

Zeit

Deutschland

(Remix by Richard Z. Kruspe)

Deutschland

Radio

Mein Teil

Du hast

Sonne

Encore:

Ohne dich

(with Duo Abélard) (Piano-version; performed on B-Stage)

Engel

(with Duo Abélard) (Piano-version; performed on B-Stage)

Ausländer

Du riechst so gut

Pussy

Encore 2:

Rammstein

Ich will

Adieu

Sonne

(Piano-version)

Haifisch

(Haiswing Remix by Olsen Involtini)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.