" Toisaalta tämä pakotti taiteilijat improvisoimaan: oli oltava luova ja kehitettävä kokonaan oma kieli. Muun muassa metaforien avulla harhautettiin hallituksen urkkijoita. Ulkomailla Rammsteinin raivopäinen itseironia sai heti innostuneen vastaanoton, mutta kotimaa"
Nyt en lainaa tekstiä enempää, ettei mene oikeudet harakoille. Miten Rammstein onnistuu innostamaan sekä levyillä, keikoilla ja musiikkivideoilla, yhä 40 vuoden jälkeenkin. Jaksaa kiertää, pitää pään kasassa. Stadionkiertue alkoi Vilnasta, ja jatkuu nyt viikonloppuna 27.-28.05.2023 Helsingissä.
Virkistävää muusikoiden elämänkerroissa on pistää historialliseen kontekstiin, aikaan kun Berliinin muuria ei myyty vielä murikoina kirpputoreilla, eikä David Hasselhoffi ratsastanut vapauttajana muurilla juuri ennen kun se purettiin. Vaan muuri oli, ja valtio määräsi mitä teet.
Eli alku oli toisenlaista kuin kermaperseillä. Rakastin Die Ärzte -orkan Richy Guitar (1985) hyvänolon musaleffaa suht tuoreeltaan, mutten tajunnu heidän olevan länsisaksalaisia. Millaisena kimmokkeena kieltäminen, rangaistukset toimivat muusikoille, oliko soittimia edes myynnissä.
" Nimenomaan bileiden merkeissä Rammsteinin kuudesta muusikosta neljä tapasi toisensa ensimmäistä kertaa. Vuosi oli 1987, paikka Schweriner See -järven pohjoisrannalla sijaitseva Hohen Viecheln."
Julkaistu 30.5.2023 klokkan 13.11.
Uutta tekstiäni:
Kyse on myös nostalgiasta, ja tarkemmin Ostagiasta.
Aikamoista haipakkaa ja tunteiden vuoristorataa, lemmentunnelia, kummitusjunaa ja tukkijoella pärskettä on, ovat viime viikot olleet. Olen kirjoittanut ja ollut kirjoittamatta Rammsteinista.
Ausländeriin sai osallistua monin tavoin, toivottaa saksalaiset tervetulleiksi kumiveneellä Mein Strandiin, vaikka Lapin sodan traumat yhä koskettavat suvussani ja tiluksillamme. Vaikka itse olen peräisin 1400-luvun Lyypekistä aatelisesta suvusta. Melkein. Nämä itäsaksalaiset vanhat punkkarit ja gootit, pikku pioneerit, ovat tietenkin antifasisteja, vaikka useasti toisin yritetään vääntää. Markus Copperin näyttelystä minua kosketti Kiasmassa eniten installaatio Kursk, koska se oli eniten Rammsteinia.
Mutta enää ei saa tehdä kuten Klaus Kinski. Koska siihen reagoidaan heti, ja yhteistyöt yms loppuvat. Mietin miksi Rammstein tai Tilli on tikun nokassa juuri kun alkoi mittava stadionkiertue, joka työllistää aikas lailla ihmisiä ja loppuunmyydyllä stadionilla on 40 000 katsojaa pär päivä. Ensi vuonna Rammsteinilla tulee huhtikuussa mittava 30 vuotta täyteen. Mutta miten bändin käy. Mittavien tulishow'tten jälkeen voi vaikka akustisesti kuten Savoyssa. Richard voi vetää dj keikkaa nykytaiteen museolla vaikka lasershow'n kera. Sooloprojekteja on. Kansanmusiikkia on.
Alkuaikoja, Feeling B:
" Esimerkiksi liekkien ja tulen synnyttämiseen yhtye ei käytä tavanomaisia polttoaineita, kuten polttoöljyä, spriitä ja bensiiniä, joita saa halvalla joka kadunkulmasta. He käyttävät liekokasvien itiöistä valmistettua jauhetta, jota tuodaan Kiinasta. Putkilokasveihin kuuluvat liekokasvit kasvavat maasta havunoksan kaltaisina, ja ne voivat kurottaa jopa metrin korkeuteen. Saksassa liekojen itiöt tunnettiin jo keskiajalla kansansuussa nimillä ”noitajauhe” ja ”maarikki” niiden räjähtävien ominaisuuksien ansiosta. Ne sisältävät runsaasti helposti syttyvää öljyä. Tuhat vuotta sitten šamaanit ja parantajat käyttivät liekoja erilaisissa rituaaleissa, joilla he pyrkivät vakuuttamaan kansan taikavoimistaan, mutta Rammstein täyttää itiöjauheella liekinheittimiä. "
Liekokasveista:" Lycopodium koostuu kreikan sutta ja jalkaa tarkoittavista sanoista (lykos ja podion), mikä viittaa takkuisiin, lehdekkäisiin varsiin. Useissa kielissä liekokasveja nimitetään sudenkynsiksi." kiinnostava sanan juuri... Wikipedia:
" Helposti syttyvien öljypitoisten itiöidensä vuoksi katinliekoa (Lycopodium clavatum) ja sen sukulaisia on kerätty ja myyty ns. kärpäsruutina. Ilmaan sekoitettuna siitä syntyy räjähtävä seos, jota käytetään laajalti elokuvateollisuudessa tehosteena. Aiemmin sitä on käytetty muoviesineiden, kuten kondomien ja leikkauskäsineiden, puuteroimiseen, metallimuottien päällystämiseen estämään valettavaa metallia sulautumasta niihin, farmaseutiikassa pillerien pinnalla ja meikkaamisessa puuterina. Altistuminen liekopölylle voi aiheuttaa allergisia reaktioita lievistä ihotulehduksista vakavaan astmaan, niinpä sen käyttö mm. kosmetiikassa on enimmäkseen loppunut. Tunturilieon itiöitä on käytetty Skandinaviassa vaaleankeltaisen väriaineen valmistukseen yhdessä juolukan (Vaccinium uliginosum) oksien kanssa. Useita tähkäliekolajeja on käytetty mattojen, hattujen, laukkujen ja kalanpyydysten kutomiseen." Wikipedia [2] VIITTAUS: Christenhusz, Maarten J. M., Fay, M. F. & Chase, M. W. 2017: Plants of the World. An illustrated encyclopedia of vascular plants. – Kew Publishing, Royal Botanic Gardens, Kew.
" Yhtyeessä on useaan otteeseen kiistelty tulen hyvistä ja huonoista puolista. Kaikkein vannoutuneimmillekin skeptikoille, kuten Richardille, on kuitenkin selvää, ettei alusta pitäen lavashow’ta hallinneesta tulesta ole enää luopuminen. ”Nykyään voimme vain varustautua lisää. Rammstein ei voi enää luopua mistään. Tavallaan se on sääli. Joskus olisi mukavaa järjestää yksinkertainen esiintyminen ilman mitään ylimääräistä. Mutta Rammsteinin kohdalla se ei vain enää toimisi”34, yhtyeen perustaja on tokaissut alistuneena. *34 Rammstein Videos 1995–2012, ”Making-of Sonne”, Universal 2012, Richard Kruspen haastattelu.
Tässä musiikkivideo Sonne, jonka näkee vain juutupissa, ikärajoitus nääs:
Tässä taas Making of -dokumenttipätkä, jossa ei ikärajoitusta. Eli taiteessa pitää olla ikärajoitus eli kirjautuminen YouTubeen, mutta dokumenttielokuvissa sitä ei siis ole. Hm...
" Helpompiakin vaihtoehtoja on kuitenkin käytetty, niin kuin kappaleessa ”Mein Herz brennt”, joka sisältyy yhtyeen kolmannelle studiolevylle Mutterille vuodelta 2001. Kappaleessa kerrotaan Nukkumatista, jota saduissa ja tarinoissa kuvaillaan tavallisesti myönteisessä valossa. Till hyödynsi tekstinsä lähteenä E. T. A. Hoffmannin ”synkkään romantiikkaan” tai ”kauhuromantiikkaan” lukeutuvaa teosta. Kappaleesta on kaksi versiota: yksi metalliversio kaikkine herkkuineen ja toinen pianosovitus, jossa Flake on hylännyt rakkaat sähkökoskettimensa ja soittaa pianoa pehmeän melankolisesti. Näyttävimmässä livetulkinnassa Till ilmestyy täydestä pimeydestä pieni, punainen vilkkuva sydän rinnallaan. "
”Ich tu dir weh” leimattiin nuorisolle haitalliseksi. Nuorisolle haitallisesta materiaalista päättävä lautakunta hyväksyi von der Leyenin aloitteen, jonka mukaan Liebe ist für alle da ja ”Ich tu dir weh” ihannoivat väkivaltaa, levittävät sadomasokistista sisältöä ja kannustavat suojaamattomaan seksiin. "
”17-vuotiaat näkevät joka ilta ennen kello kymmentä televisiossa 17 murhaa. Mutta eivät he niitä matki. Eivät nuorena kuullut Grimmin sadutkaan muovaa lapsesta psykopaattia.” 39
Ei muuta kuin laalamaan:
" Mediahuomiota Rammstein sai myös ensimmäisellä Yhdysvaltain-kiertueellaan vuonna 1998, jolloin Till ja Flake pidätettiin ”Bück dich” -kappaleen esityksen takia. Esiinnyttyään Worcesterissa Massachusettsin osavaltiossa heidät napattiin kiinni ja kuljetettiin pois paikalta "---
Uutinen Infernossa: Kun saksalainen kilkin näytti: muistatko tämän Rammsteinin kohua herättäneen törkykeikan vuodelta 1998? Meisseliä kansalle! 22.10.2022 Jonna Ikonen: "Laulaja Till Lindemann talutti hihnassa tempoilevan kosketinsoittaja Christian “Flake” Lorenzin lavan edessä olevalle korokkeelle, ja kaivoi hetken päästä housuistaan juhlavan kokoisen tekokikkelin, jolla ryhtyi läpsimään bändikaverinsa pakaroita. Tästä seurasi massiivinen ”siemensyöksy”, jota roiskui Flaken lisäksi myös laulajan itsensä sekä yleisön päälle. Kauniiksi lopuksi Lindemann suuntasi suihkunsa yleisöön, heilutteli ja huljutteli niin että ainakin eturivi sai varmasti maistiaiset, ja osoitti sitten virtauksen suoraan omaan suuhunsa. Neste ei sentään ollut sitä itseään, vaan kyseessä oli Pernod’n ja veden virkistävä sekoitus. Aamulla kaksikko heräsi paikallisesta putkasta. Amerikkalaiset eivät tunnu aina aivan ymmärtävän eurooppalaista vapaata mieltä."
Rammstein - [LIVE] Worcester, Worcester's Centrum Centre, USA, 1998.09.23 [VIDEO BOOTLEG] [v2]:
Sinisenä kimmeltävä jumala Richard Z Kruspe 1998: sensuurin takana:
Täsä kuitenkin ihastuttava Rammstein - Du Riechst So Gut '95 (Official Video)
Sekä uudempia aivan härlig kauhuromanttinen lyhyetelokuva, virallinen musiikkivideo vuodelta 1998, tässä jos missä soi fears ja Frears ja E.T.A. Hoffmannit sulassa sovussa. Miehet rakastavat siis näyttelemistä, ja roolipelejä, ja rakastan heitä myös mekossa, kun oikein lihaksikas yli-ihminen Übermensch Richard Kruspe nuorena miehenä kävelee mansikanpunaisessa samettisessa periodi-mekossa (voi tarkoittaa kumpaakin epookkia sekä kuukautisia, kuun kiertoa ) niin, että hänen nänninsä näkyvät:
Ja mitä herutusta kulisseissa ja valmistautuessa:
Ja siis 10 vuotta ennen Twilight-elokuvaa olemme kansanperinteessä jossa joku tyyppi tuoksuu niin hyvältä... Paranormaali romanssi kirja Houkutus ilmestyi siis 2005. Eli hyvin aikaansa edellä. Jos CGI-grafiikka (engl. computer-generated imagery) vaikuttaa kömpelöltä, siis vuonna 1998 tehty, niin mielestäni se sopii videoon. Jossa väristen muutunaan ihmissusiksi, ja silmät ovat punaiset muustakin kuin juomisesta. Tai polttamisesta.
Kartano jossa videota tehdään on aivan härlig, sellaisella syfilis-rokokoomaisella tavalla, rähjäinen. Rappioromantiikka potenssiin kuusi!
" Richard Kruspen ystäväpiiri tietää, että Rammsteinin kappaleet käsittelevät nimenomaan miesten hallitsemattomia ja piileviä alkukantaisia vaistoja. Kitaristin ystävättäret ovat kertoneet hänelle, että miehet vaivaantuvat kappaleiden aiheista naisia herkemmin. Richard on sanonut: ”Saamme toistuvasti kuulla, että juuri naiset ovat esitelleet Rammsteinin miehilleen. – – Se liittyy enimmäkseen pääkoppaan ja vatsan sietokykyyn. Monet miehet pelkäävät Rammsteinia, koska he tunnistavat teksteistämme omia ominaisuuksiaan ja luonteenpiirteitään, jotka he ovat tukahduttaneet.”48 * Musikexpress/Sounds, Rammsteinin haastattelu, 09/1997.
Rammstein tekee pieteetillä videonsa, koska he haluavat näytellä itseään - sanan kaikessa merkityksessä. Lavalla he ovat ilman paitaa koska tulitöissä tulee niin kuuma, tukka on lyhyt ettei pala. Niin paljon. He haluavat pitää ohjat, suukapulat ja harnessit. He ovat performanssiartisteja, -taiteiljoita, uskaliaita, hauskoja, rohkeita, kiistanalaisia, ja yhtä kaikki pysyneet yhdessä 29 vuotta - yhteisenä rintamana. Selkeästi vasemmalla. Pieteetillä tehdään myös making of -dokut juutuupiin, kuten täsä Mann gegen Mann, eräitä lemppareitani, haluaisin heidän vetävän keikan ts tämän piisin Kolmen sepän patsaalla joka on niin homoeroottinen, maskuliininen, hikinen, lihaksikas ja proletääri, että tukka lähtee.
Rammstein soi tottakai elokuvissa, ihan ekasta Matrixista lähtien, sitä ennen Lynchillä, niistähän me nämä pojat aikoinaan opimme tuntemaan: tässä toki muitakin leffoja:
Rammstein in "The Debtors" 1998 movie:
... " saksalaisen Stern-lehden haastattelussa: ”Kasvoimme kaikki DDR:ssä, olemme punkkaripiireistä lähtöisin. – – Siellä oli totta kai pakko harkita erittäin tarkkaan, mitä sanoo, mistä laulaa ja osittain myös, kuinka soittaa. Kaikenlainen järjestelmän kritisointi oli kielletty, joten oli etsittävä kiertoteitä. Siksi meillä on edelleen sisäänrakennettu ominaisuus vastata kaksiselitteisesti.”53 * Stern, Laulaja Till Lindemannin ja rumpali Christoph Schneiderin haastattelu, numero 14, 29.3.2001
" Kappaleen ”Links 2 3 4” kertosäe perustuu kuitenkin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista juuri vuoden 1934 ”Einheitsfrontliediin” (suom. ”Yhteisrintama”), jonka sanat ovat Bertolt Brechtin käsialaa. "
Bertolt Brecht varasti Hella Vuolijoelta sen minkä kerkes siltä kuin johdatti paikallista hameväkeä tsekkaamaan heinälatoja.... Mutta tärkeintähän on antifasismi! Tämäkin muisto minulata, ihan rakkaudella sanottuna, mutta rammstainmaisesti tarkoittaen kumpaan suuntaan. Paitsi ei äärimmäisenä oikealle, pthyi olkoon.
Wikipedia: "" Links 2 3 4 " (kirjoitettu myös " Links 2-3-4 "; englanniksi: "Left 2 3 4") on saksalaisen Neue Deutsche Härte -yhtyeen Rammsteinin kappale . Se julkaistiin toisena singlenä heidän kolmannelta studioalbumiltaan, Mutter , 14. toukokuuta 2001. Se on poliittisesti ladattu kappale, joka pyrkii yhtyettä vastaan esitettyihin varhaisiin natsisyytöksiin paljastamalla , että he ovat poliittisesti vasemmistolaisia . Kappale oli 40 parhaan hitin joukossa Saksassa, Itävallassa ja Suomessa. " Torille!
Rammstein - Links 2 3 4 (Official Video):
Virallinen / viraalinen / vaarallinen making of -doku:
" Viittaus "Links, Zwo Drei Vier" ("Vasen, kaksi kolme neljä") on viittaus vallankumoukselliseen lauluun Einheitsfrontlied , jonka Bertolt Brecht kirjoitti Saksan kommunistiselle puolueelle 1930 -luvulla ja jonka Hannes Wader teki uudelleen suosion saksaksi . Demokraattinen tasavalta . " [2] Wikipedia
Einheitsfrontlied Wikipediassa
Yhteisrintama laulu Wikipediassa: Yhteisrintama (saks. Einheitsfrontlied) on Bertolt Brechtin kirjoittama ja Hanns Eislerin säveltämä vasemmistolainen työväenlaulu 1930-luvun alkupuolelta. Kappaleen on suomentanut Elvi Sinervo.[1]
Yhteisrintama on kommunistinen termi, joka tarkoittaa eri asiaa kuin kansanrintama. Kansanrintama Wikipediassa
" Siis vasen yks kaks, vasen yks kaks "
"Einheitsfrontlied" - German Workers' Song:
Sanoitus: " Und weil der Mensch ein Mensch ist Drum braucht er was zum Essen, bitte sehr Es macht ihn kein Geschwätz nicht satt Das schafft kein Essen her
Drum links, zwei, drei, drum links, zwei, drei
Wo dein Platzgenosse ist Reih dich
ein in die Arbeitereinheitsfront Weil du auch ein Arbeiter bist
Und weil der Mensch ein Mensch ist
Drum braucht er auch noch Kleider und Schuh' Es macht ihn kein Geschwätz nicht warm Und auch kein Trommeln dazu Drum links, zwei, drei, drum links, zwei, drei Wo dein Platzgenosse ist Reih dich ein in die Arbeitereinheitsfront Weil du auch ein Arbeiter bist Und weil der Mensch ein Mensch ist Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern Er will unter sich keinen Sklaven sehen Und über sich keinen Herrn Drum links, zwei, drei, drum links, zwei, drei Wo dein Platzgenosse ist Reih dich ein in die Arbeitereinheitsfront Weil du auch ein Arbeiter bist Und weil der Prolet ein Prolet ist Drum kann ihn auch kein anderer befreien Es kann die Befreiung der Arbeiter nur Das Werk der Arbeiter sein Drum links, zwei, drei, drum links, zwei, drei Wo dein Platzgenosse ist Reih dich ein in die Arbeitereinheitsfront
Weil du auch ein Arbeiter bist. "
Yhteisrintama:
Suomalaiset sanat: " Kun ihminen ihminen on, niin leipää hän tarvitsee.
Suunsoitto ei nälkää karkoita eikä tyhjää täydeksi tee.
Siis vasen, yks, kaks. Siis vasen, yks, kaks, missä paikkasi tiedätkö sen?
Tänne päin, täällä marssivat työläiset, sinä myös olet työläinen.
Kun ihminen ihminen on, hälle vaatteita tarvitaan. Palopuheet ei suojele pakkaselta eikä rumpujen paukutuskaan. Siis vasen, yks, kaks. Siis vasen, yks, kaks, missä paikkasi tiedätkö sen? Tänne päin, täällä marssivat työläiset, sinä myös olet työläinen. Kun ihminen ihminen on, hän ei potkuja ota huvikseen eikä toista ihmistä orjuuta eikä alistu orjuuteen. Siis vasen, yks, kaks.
Siis vasen, yks, kaks, missä paikkasi tiedätkö sen? Tänne päin, täällä marssivat työläiset, sinä myös olet työläinen. Proletaarit, kahleita teiltä muut koskaan ei murskaksi lyö. Siksi työläisten vapautus olla voi vain työväenluokan työ. Siis vasen, yks, kaks. Siis vasen, yks, kaks, missä paikkasi tiedätkö sen? Tule työläisten yhteisrintamaan, sinä myös olet työläinen.
Säv. Hanns Eisler San. Bertolt Brecht Suom. Elvi Sinervo
Tässä vielä Reijo Frankin versioimana:
Rammstein tietää paikkansa. Haastattelu(i) ssa annetaan ymmärtää kuinka ddrläiset punkkarit oppivat käyttämään kiertoilmauksia, keksimään uusia ilmaisuja... Yksi vastaus voi tarkoittaa kahta tai kolmea eri merkitystä, myös tapa miten ääntää voi jättää valinnan yleisölle, katsojalle, kuulijalle. Mutta onko se disinformaation levittämistä? Mitä taiteilija saa enää tehdä?
"”Rammstein tekee taidetta, ja sellaisena se pitäisi myös vastaanottaa. Yhtye leikkii symboliikalla provosoidakseen, kuten kaikki nykyiset oopperaohjaajat tekevät. Mielestäni provosointi on keskeinen taiteen tehtävä. Se kannustaa pohdiskeluun”, Rasch
Jottei sivusta tule liian ra(s)kasta niin kopsaan tämän sivun popkulttuuria ja undergroundia -blogiini, juuri tänne, ja lisään liittyvät viideot viralliselta Rammstein juutuupin tililtä. Jos haluaa lukea pelkkää kirja-arviota tai lukukokemusta ilman kuvia niin lukekaa GoodReadsia, vaikken helkatti vie ehdi sinnekin kaikkea (sk)riivata.
Koska.
Minulle(kin) Rammstein on kokonaisvaltainen multimediaspektaakkeli, jossa kokijan/lukijan/kuuntelijan/katsojan oltava tarkkana, mitä kuulee, näkee, kokee. Ja mitä se tarkoittaa. On tiedettävä millainen DDR oli. Mitä on punk, mitä hevi. Mitä on, oli saksanmaan historia. Ketkä taiteilijoista olivat antifasisteja, ketkä halusivat liittoutua natseja vastaan, kommunisteina, sosialisteina ja työläisinä, tavallisina ihmisinä.
Ihmeen vähän rammstein käyttää RAF-kulmaa, miksi näin?
Yhtä kaikki tämä lyhyt kirja on lyhyt oppimäärä Rammsteinia. Siinä on perusoppimäärä. Olisko Rammsteinia tällaisena ilman DDR:ää. Millainen olisi.
Tänä jaksona luin, luen tätä, Flaken elämänkertaa Kosketinrunkkari, sekä Tillin kahta runokirjaa, kaikki suomennettuja, ja löytyvät sähkökirjoina mm BookBeatista, myytävänä mm Elisa Kirjasta.
Viime viikonloppuna vietin kaksi iltaa Olympiastadionilla Rammsteinin johdattelemana. Sunnuntain keikka oli ehkä elämäni parhain vaikka usealla vuosikymmenellä olen orkkia ja poppoita nähnynnä.
" perheministeri Ursula von der Leyenin esitys kuudennen albumin leimaamisesta nuorisolle haitalliseksi. "
" Perheministeriö esitti koko albumin kieltämistä, koska sen sisältö saattoi vaarantaa ”lasten ja nuorten kehityksen sekä heidän kasvattamisensa itsenäisiksi ja yhteiskuntakelpoisiksi kansalaisiksi”. Ministeriön mukaan kappaleessa ”Ich tu dir weh” kuvataan yksityiskohtaisesti naisen kiduttamista kuoliaaksi. "
Renessanssikansinen platta. Voisiko tätä muodostelmaa muuntaa. Ketä kiinnostaa alaston mies? Kiinnostaisi! Noutopöydän ympärillä on kuusi miestä. Kuten Rammsteinissa. Minulle on tullut hyvin ristiriitainen olo ollessani Sinebrychoffin taidemuseolla, ja katsoessani aitoa maalausta, Lucretiaa. Kun tietää mikä taulun aihe on. (Lucas Cranach vanhempi: Lucretia, 1530.) On sitä ennenkin miehet maalanneet... aiheita.
Nykyään ai art, tekoälytaidetta tutkiva törmää jatkuvasti siihen, kuinka pieni otanta on, kaikki on valkoisten heteromiesten tekemää taidetta. Kuinka suppeaa!
Kotimainen mainio lyhytelokuva Kaksi naista rannalla kertoo tästä kliseestä, jossa dekkareissa, nordic noirissa alussa rannalla makaa kuollut valkoinen tyttö. Ihan Twin Peaksista asti, mutta Edgar Allan Poella oli oma fetishinsä, tai motiivi, joka toistui : kuollut nainen alttarilla jota palvotaan. Hän on tuttu saduista Lumikista Prinsessa Ruususeen.
" Liebe ist für alle da kiellettiin, mitä muun muassa saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitung piti huvittavana. Lehti kirjoitti aiheesta Rammsteinin Münchenin-konsertin yhteydessä: ”Nuorisolle haitallisten tekstien lautakunta ei osannut nauttia sanoituksista ja päätti kieltää tuoreimman levyn. "
" Kiellon perusteluna palvelivat kaksi kappaletta, joissa kerrotaan seksistä, johon kaikki osapuolet ovat myöntyneet. Tätä täytyy hieman sulatella. Kokoontuuko lautakunta kenties jossain päin Teksasia? Kielletäänkö myös Grimmin sadut? Ja onko hauskaa yrittää tunkea hammastahnaa takaisin tuubiin?” 64 * josta " Vaikea sanoa, mikä on tällaisen illan pää- ja kohokohta, kun dramaturgia ei muuten tiedä mitään. Ehkä heti alussa, kun muusikot etenevät lavan seinän läpi pitkävartisilla kirveillä 14 000 ihmiselle, jotka pian sen jälkeen huutavat tavuja "ramm" ja "stein" Olympiahallen läpi, ikään kuin heidän elämänsä riippuisi. mitä siinä oli, se tekee tällä hetkellä. Tai surulliset, todella syvän surulliset kasvot, jotka laulaja Till Lindemann pukee kaiken tämän... " linkissä
RAMMSTEIN-KONZERT IN MÜNCHEN„ Fürchtet euch nicht!“24.11.2009, 21:32 verkossa...." So begründete die Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien die Indizierung des Rammstein Albums „Liebe ist für alle da”."
" Kölnissä ”epäiltiin vahvasti”, voivatko sensuroidut ”Ich tu dir weh” -kappale ja valokuva, jossa Richard Kruspe valmistautuu läimäisemään alastonta naista takapuolelle hiilikellarissa, vaikuttaa lapsiin ja nuorisoon raaistavasti ja olla säädyttömiä. Hallinto-oikeus teki myönnytyksen Rammsteinin muusikoille todetessaan, ettei kappale sisällä ”yksityiskohtaista ja yhtenäistä kuvausta todellista muistuttavasta rajusta väkivallasta”. "
Luettavaa reportaasi :
" Yksi lähiajan pophistorian suurimmista esityksistä alkaa neljän minuutin kuluttua. Kymmenen tuhatta amerikkalaista laulaa Rammsteinin kanssa. SZ-Magazine seurasi yhtyettä pitkin päivää ja yötä Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Tervetuloa matkalle, joka jättää arpia." Kirjailija: Alexander Gorkov
" Toimittaja Alexander Gorkow on vastuussa Süddeutsche Zeitung -lehden kolmannesta sivusta, joka on varattu havainnollisille, perusteellisille reportaaseille. Vuonna 2012 Gorkow matkusti useita viikkoja Rammsteinin mukana Yhdysvaltoihin ja Kanadaan suuntautuneella kiertueella. Hänen kiertuereportaasinsa palkittiin Saksan journalistipalkinnolla. Gorkow toimitti Tillin runokokoelman In stillen Nächten, jonka esipuheessa toimittaja kertoo muistoistaan. " kirjoittaa Ulf Lüdeke.
Till Lindemanin runokirjoista on julkaistu suomeksi Sata runoa, 2020, ja Hiljaiset yöt, 2021. Kummankin on kääntänyt sokea Rammstein-fani Jonna Heynke, editoinnista vastaa siis Alexander Gorkov. Äänikirjan äänenä on Ville Tiihonen, hieno näyttelijä, jolla on sopivan ilkeä presenssi, nilkki tai koominen, kuten teatterissa näytelmässä Kissani Jugoslavia, ja elokuvissa hän on Hevi reissun se ällö iskelmätähti Tulkku joka on täysi.... Minulle runojen lukeminen on vielä kesken. Sitten niitä voi myös kuunnella.
Sata runoa kirjan kansi on hyvin fallinen kun nunero 1 seisoo kahden nollan välissä. Se tuo mieleen myös Rammsteinin tuoreimman lavarakennelman, joka jyljänä omavaltiaana kohoaa korkeuksiin miltei taivaaseen asti. Mitä se esittää. Kuin kaksi primitiivistä kitaran kaulaa kurkottaa ylemmäs kuin muut. Se voi viitata myös Fritz Langin mykkäklassikkoon Metropolis. On sitä, vai oliko vastaavaa, kritisoitu muistuttavan Albert Speerin natsiarkkitehtuuria mahtipontisuudessaan. Muistuttaako se myös keski-Euroopan katedraaleja.
Puretaanko se joka konsertissa, ja kootaan sitten uudelleen seuraavassa kaupungissa. Onko se sirkusta. Ainakin hyvin hallittua.
Joko Caligarin kabinetti on mainittu. On hieno tietokirja Caligarista Hitleriin, jossa tämä kauhuelokuva, niin ikään mykkäklassikko ennakoi hyytävästi Hitlerin tuloa. Tohtori Caligari saapuu kaupunkiin manipuloivan esityksensä kanssa, ja saa populan valtaansa. Hänellä on orjana nukkuva kalpea poika Cesare, unissaliikkuja, jonka saa tekemään kaiken haluamansa.
Mutta Rammsteinin hurja tulishow, tulen käsittely, elementti jota hallitaan. Se jättää ällistyneen olon katsojaan, että älä yritä tätä kotona. Tuli syöksyy mm Richardin kitarasta, samalla kun sitä soitetaan. Koko rahan edestä. Samalla kuin olemme mainadeja hurjissa Dionysoksen bakkanaaleissa. Tanssimetalliksi, Tanz Metal, tätä muinoin kutsuttiin. Mutta keikka ei ole raveja eikä reivejä, jossa joku vain painaa play-nappulaa dj:nä, vaan oikea konsertti, jossa on oopperaa yhtä lailla kuin sideshow'ta, kihelmöivää tivoliesitystä.
Wikipedia muistuttaa : " Mainadit eli bakkhantit olivat kreikkalaisessa mytologiassa naispuolisia viininjumala Dionysoksen eli Bakkhoksen seuraajia. Nimitys käännetään kirjaimellisesti "raivoisiksi", mutta heitä ei tule sotkea raivottariin. Heidät tunnettiin villeinä, raivoisina naisina, joille oli turha yrittää puhua järkeä. " Kuulostaako tutulta? Keikalta?
Milla Jokinen: Imettäjiä, metsästäjiä ja kehrääjiä : Dionysos-jumalan naispuoliset seuraajat kreikkalaisissa myyteissä ja kultissa. Ainakin synopsis löytyy verkosta, 2019?
Minua hymyilyttää kun löysin luontodokumentista lauseen eksoottisten lintujen elämästä: uros luo optisen illuusion, jotta herättäisi naaraan kiinnostuksen. Koska sitähän osa esittävästä taiteesta on. Muttei aina pelkästään niin, että uros tekee ja naaras katsoo, ihmettelee. Miten uros luo optisen illuusion. Rakentaako uros jotain mikä näyttää massiivisemmalta kuin onkaan. Niinkö naaras hurmataan, tai saadaan myötämieliseksi.
Jälkipuinti:
Mitä ryvetysuutisiin* (Vilnan tyrmäystipat, bimbojen etu eturivi) kuuluu, niin Rakkaus kuuluu kaikille, Liebe ist für alle da. Mutta tärkeintä on Suostumus. Aikuiset. Niin Band, Crew, Siipeilijät ja muut miehet, yleisö, turvallista tilaa kaikille.
* ”Mitä tulee internetissä leviäviin Vilnaan liittyviin syytöksiin, voimme sulkea pois sen, että mitään väitettyä olisi tapahtunut meidän tilaisuudessamme. Emme ole tietoisia, että asiasta olisi vireillä mitään virallisia tutkimuksia”, virallisesti Twitterissä, suomennos Soundissa.
Minä en ole heittämässä levyjä roihuun, koska tämä voi olla esimerkki vaikka rakenteiden murtamisesta. Olis ihan kiva, että eturivi olisi oikeille faneille.
Jälkilöylyt:
Mutta on myös hutilyöntejä tai biisejä / julistuksia / videoita / lavaesityksiä, valintoja, joista en pidä tai en allekirjoita kuten Pussy, ja millä tavalla, ja millä alustoilla se haluttiin jakaa, ja kohauttaa. Turhaa. Pussyn tilalle Mann gegen Mann lavashow'ssa! Saa Tilli siinäkin suihkuttaa tykkiään yleisöön.
Sen sijaan osa promokuvista ja levynkansista on taidetta, oikeaa nykytaidetta.
Kun kävin häkellyttävässä Markus Copperin yksityisnäyttelyssä Kiasmassa, minua kosketti eniten installaatio Kursk, joka oli hyvin Rammsteinmainen.
" Kursk oli Venäjän pohjoisen laivaston ydinsukellusvene, joka haaksirikkoutui traagisesti Barentsin merellä elokuussa vuonna 2000, vieden mukanaan koko miehistönsä. Tapahtuma vaikutti voimakkaasti suomalaiseen kuvataiteilijaan Markus Copperiin, jonka tulkinta kuvaa epätoivoisia pelastajia hakkaamassa sukellusveneen kylkeä suurilla työkaluilla. Pelastusyrityksen toivottomuus välittyy vahvasti teoksesta. " lainaus Wihurin rahaston sivulta.
Minua ei suinkaan epäilytä / puistata / oudostuta SM, kinky, BDSM jne kuvasto, rekvisiitta erilaisissa kuvissa, videoissa, teksteissä, päin vastoin. Elämän suola, paukkudokeri ja pippuri. Kun kyseessä aikuinen, suostumus jne. pelisännöt.
Toisaalta on paljon SV sisältövaroituksia taiteessa kohtauksista, sanoista, hajuista jne jotka triggeröivät.
Olen nähnyt useampaa nykyteatteria ja performanssia, joka tapahtuu teatterin sisällä kuten ollen käsikirjoitettuna näytelmänä, josta voi poistua, jos tuntuu pahalta. Voi myös palata sisään. Sisältövaroitus-lista voi olla pitkä, ja siinä voi olla juonipaljastuksia. Nykyteatteriesityksessä voi olla penetraatiota, nokkahuilun soittoa sieraimilla puhaltaen, neulalla sormeen pistämistä. Performanssi, burleskiesitys voi olla leikkisä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.