metro.lehti wknd: |
.
Kierin seksuaalisen magnetismin alla
Udo Kier on hätkähdyttävän kaunis poika Paul Morrisseyn ohjaamassa Andy Warhol´s Draculassa, jollain selittämättömällä, hyönteisen kaltaisella tavalla. Seksuaalisuus sinänsä, ja eri toten ”kieroutuneempi” ( lue: kiinnostavampi ) sellainen loistaa selkeästi Kierin kulttihahmon roolituksissa: hän on ollut vampyyri (mm. kreivi Dracula), paroni Frankenstein, sadistinen merimies, tohtori Jekyll, Viiltäjä-Jack, Polidori, gigolo, kreivi Frackstein, Medeian petturipuoliso Jason, sekä suoritus elokuvassa Spermula.Hän on selkeän toiseuden kuvaaja, ja on usein, alun perin kölniläisenä, näytellyt mm. venäläistä. Jos Johnny Depp on äänekäs toiseuden kuvaaja miespuolisista näyttelijöistä, niin Udo Kier tulkitsee hyvin hiljaisella ja hillityllä tavalla - mikä voi olla pelottava tehokeino sinänsä: homo, Erich von Stroheim, psykologi, natsikuvaaja, ja Adolf Hitler.
Shadow of the Vampire
Hirvittävä koneisto puuskuttaa käyntiin, sopivan fallosmainen höyryveturi symboloi elokuvan tekemisen kankeutta ja vaikeutta 1920-luvun Saksassa. Kuka oikeastaan on elokuvan vampyyri?Tuo kaiken vaativa, moraaliton, sulokielillä puhuva ja visioissaan vankkumaton ohjaajanero Murnau ja pelottava vampyyriä näyttelevä vampyyri Max Screck ovat ehdottomuuksissaan hyvin samanlaisia. He imevät kaiken veren ja energian uhreiltaan.
Ihastuttavan dekadentti filmi kertoo realistisesti aikakaudesta pitkään kestävien alkutekstien aikana: silloin esitellään aikakauteen sopivia ornamentteja, maalauksia ja tapetteja - ikään kuin katsoja pakotetaan liukumaan syvälle aiheeseen, tai aineeseen, uneen, menneisyyteen…
Syvemmälle, syvemmälle….. tästä saakin oivan assistentin sillan Madonnan komeaan, mustavalkoiseen videoon Deeper and Deeper, jossa näyttelee ihastuttava Udo Kier, jolla on (vihdoinkin) tärkeä, iso rooli nykyelokuvassa - hän on tuottaja Albin Grau kyseisessä Shadow of the Vampire elokuvassa. Minä koin Udon roolin tuossa Madonnan videolla olevan kuin kaunis, uustulkinta Danielin roolista erinomaisesta eroottis-surrealistisesta romaanista Tyttö ja moottoripyörä jossa nuori nainen matkaa yössä moottoripyörällään mieheltänsä salaa kohti vanhempaa rakastajaansa Danielia - yhtä lailla alastomana ja vailla rajoja kuin lukija, mikä on takautumaa, mitkä tätä hetkeä, mikä tulevan kuvitelmaa. Udo, kuten Danielkin tuntuu opastavan uuteen maailmaan, seksuaalisesti. Videolla Madonna - vaikka näyttääkin 1930-luvun filmitähdeltä, jumaloi Udoa, katsellen tätä ihaillen. Milteipä jalkojen juurelta. Videolla Madonna ei tietenkään aja moottoripyörää. Kyse on tunnelmasta..
Shadow of the Vampire (2000)
Madonna: Deeper and Deeper
André Pieyre de Mandiargues: Tyttö ja moottoripyörä (romaani suomennettu 1970)
Paul Morrissey: Flesh for Frankenstein (1973)
Paul Morrissey: Blood for Dracula (1974)
Dario Argento: Suspiria (1977)
Walerian Borowczyk: Lulu (1980/I)
Walerian Borowczyk: Docteur Jekyll et les femmes, (The Blood of Dr Jekyll) (1981)
Gus Van Sant: Matkalla Idahoon, My Own Private Idaho (1991)
Lars von Trier: Breaking the Waves (1996), Dancer in the Dark (2000), Dogville (2003), ja Manderlay (2005) toistaiseksi…
Ilkka Järvi-Laturi: Historiaa tehdään öisin, History Is Made at Night (1999).
*
Vrt. Tim Burtonin ohjaamassa Batman - paluu elokuvassa eräs Gotham city kaksinaamaisista roistoista on nimeltään Max Schreck…. Häntä näytteli aina hyytävä Christopher Walken.
Olen kaupungissa, katsomme valkokangasta, ikkuna raollaan yötä kohti, keskiyön elokuvana tulee Murnaun mestariteos Nosferatu. Siinä näyttelijä Max Schreck panee parastaan nimiroolissaan - on outoa nähdä hänet niin suurelta kankaalta, eikä pienestä televisioruudusta.
Elokuva on dokumentaarisen pelottava…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.