Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

keskiviikko 26. kesäkuuta 2024

HANNA SAARIKOSKI: MIRRORS FOR PRINCES: Kuvaan eli käyn galleriakierroksilla.... Galleriat ovat pääsymaksuttomia paikkoja kohdata vaihtuvaa ja vaihtelevaa taidetta: HANNA SAARIKOSKI: MIRRORS FOR PRINCES

Kuvaan paljon myös gallerioissa ja museoissa, mm Instagramiin ja tänne Bloggeriin. Käyn galleriakierroksilla.... Galleriat ovat pääsymaksuttomia paikkoja kohdata vaihtuvaa ja vaihtelevaa taidetta. HANNA SAARIKOSKI: MIRRORS FOR PRINCES 05.06.2024 tm galleriassa, (näyttelyn aikajana 15.5.-9.6.2024)  Tässä ihan jumittuu, onko ne puolikkaita prinsessoita vaiko kokonaisia prinssejä, hienoja töitä, kuitennii. Kuinka paljon merkitsee yhden kirjaimen poisto, entä lisäys. 

Siiven iskun herkkää
Hanna Saarikoski: Resilienssi, 2022, akvarelli, 30cm x 23cm
Hanna Saarikoski: Arcana, 2023, akvarelli, 47 cm x 42 cm
Hanna Saarikoski: Puolukat, 2023, akvarelli, 56cm x 45 cm
Hanna Saarikoski: May, 2023, akvarelli / watercolor, 12cm x 18cm, yksityiskohta
Hanna Saarikoski: Pikku Prinssin uusivuosi, 2022, akvarelli, 35 cm x 28 cm
Hanna Saarikoski: Queen Kikimora, 2023, akvarelli, 35 cm x 30 cm
alkuperäiset teokset ei suinkaan näin kermansävyisiä
alkuperäiset kuvat ei suinkaan näin kermansävyisiä
Hanna Saarikoski: Vesillelasku, 2024, akvarelli, 72cm x 106cm
alkuperäiset teokset ei suinkaan näin kermansävyisiä
Hanna Saarikoski: Paljain jaloin, 2024, akvarelli, 140cm x 62cm
Hanna Saarikoski: Paljain jaloin, 2024, akvarelli, 140cm x 62cm

© Satu  Ylävaara Photography 2024
OPPO A16s Satu Ylävaara Photo
2024/06/05 14.47
#SatuYlävaaraPhoto
osa otettu myös kameroilla

Esittelyteksti, lainaus gallerian sivulta:

" Työskentelyni ei ole tiukan teemallista, vaan siinä yhdistyvät alitajunnassa pyörivät aiheet ja se kuinka maalaus intuitiivisesti valitsee elementtinsä. Tätä näyttelyä tehdessäni pinnan alla tai suoremmin läsnä ovat olleet mm. Soiden Kikimora, Vasilisa Viisas, Christine de Pisan, Vasa-laivan koristeet. Nykyhetki, savitiilet, unelmien ja utopioiden hapertuva Tetris. Kaikki on kasattava kerta toisensa jälkeen uudelleen, uuteen asentoon, uuteen mahdollisuuteen, muuta vaihtoehtoa ei ole."

" Mirrors for Princes

Venäläinen kansansatu kuvaa sankaritartaan, Vasilisa Viisasta seuraavasti: ”Siinä oli sellainen kaunotar, jollaista ei voi keksiä eikä kuvitella, jollaisia on vain saduissa.” Kuvitella ja kuvata voi kuitenkin yrittää. Myös sellaisia abstrakteja asioita kuin valta, arki tai vapaus.

Ruotsin sotalaivaston ylpeydeksi aiottu Vasa-laiva neitsytmatkansa alussa 1628. Laiva oli runsaasti koristettu värikkäin puuveistoksin, joiden oli tarkoitus kuvata Ruotsin kuninkaan mahtia ja pelottaa vihollisia. Vasa upposi, koska sen tasapainopiste oli liian ylhäällä. Saduissakin on usein kyse tasapainon palauttamisesta hyvän ja pahan välillä tai tsaarin valtakunnan asioissa. Niissä todellinen, salainen valta on usein baba-jagan kaltaisella vanhalla naisella, ei palatsien ylellisyydessä.

Vasilisa Viisaan rikos oli syntyä viisaammaksi ja ovelammaksi kuin isänsä. Rangaistukseksi kateellinen isä määräsi Vasilisan elämään kolme vuotta sammakkona. Vasilisaan rakastunut tsaarinpoika polttaa tytön sammakonnahan tämän ollessa tilapäisesti ihmishahmossa ja asiat menevät tietenkin pieleen. Tsarevitš ei antanut Vasilisan olla sellainen kuin hän oli. Kun miehet eivät anna naisten olla sellaisia kuin nämä ovat tai heidän tulla sellaisiksi kuin he voivat tulla, --- " 

Sosialistisesta mediastani:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.