Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

keskiviikko 3. heinäkuuta 2024

Taide. Galleriakierroksella eli museokierroksella 2024 Villa Gyllenbergissä: Helene Schjerfbeck ja pukeutuminen

 Taide. Galleriakierroksella eli museokierroksella Villa Gyllenbergissä. Kesäkuussa 2024. Helene Schjerfbeck ja pukeutuminen. Helene Schjerfbeck ja pukeutuminen. Inhoan siis sanaa muoti. © Satu Ylävaara Photography 2024:

Silkkikenkä, 1938
lehti: 52 × 65,5 cm, paperi (harmaa)
yksityiskohta, jossa silkkikenkä ei näy, mukava ja herkkä kuva. Kenen silkkikenkää tyttö koettaa?
Täällähän on tuttuja kuvia! Tämä minulla on mm pienenä kangaskassina ts kestokassina. Taidetta saa myydä krääsänä kun tekijänoikeuksista pidetään huolta. Ja tuloja tullee museolle tai teoksen kunnostamiseen. Minua tuotteistaminen kuvataiteessa ja musiikissa ei haittaa. 
No nyt näkyy silkkikenkä. Tai silkkikengät, molemmat. Onko tämä tuhkimo-tarina? Ei, kyllä Schjerfbeckin tytöt tekevät omat seikkailunsa. Mitä luokkaa tyttö on, onko hänellä paksut sukkahousut, siis sukat, kun ollaan 30-luvulla. 
Helene Schjerfbeck: Nainen ja hiuskoriste, Guysin mukaan (1940).
Vaikka ajattelin tässä olevan Aurora Karamzin
Pukukuva II, 1909, öljyväri, kangas
" Istuva malli on kaikissa sama: Taimi Lilja (1883–1967), myöhemmin Perttula " wikipedia
Tumma nainen, 1929 
Tuohon Tumma nainen -maalaukseen liittyen " Irma Romeron suunnittelema asukokonaisuus "

Moderni koulutyttö, 1928
female gaze, naisen katse
 öljyvärityö Eydtkuhnenin tyttö II vuodelta 1927
Hjördis, 1934
Torniolainen metsänhoitaja, taiteilija, rakas Einar Reuter

Greta Hällfors-Sipilä: Otsatukka (Elli Sipilä), 1920, öljy kankaalle
Greta Hällfors-Sipilä: Ompelukoneen ääressä, 1910 - 1929
64 × 54 cm, kangas, öljy
aina kiinnostava modernisti Greta Hällfors-Sipilä
 (1899-1974) 
19.2.1899, Helsinki
24.4.1974, Kellokoski

näyttelyn turnyyrejä ja korsetteja, kauniita, hankalia, rajoittavia ja turhamaisia

female gaze, triptyykki, naisen katse
Hugo Simbergin töitä aina tarkkailee







© Satu Ylävaara Photography 2024



#galleriesofHelsinki #Helsingingalleriat #galleriakierroksella #galleriakierroksella2024 ts #museo #museokierroksella #museokierros #museokierros2024 #museokierroksella2024 #villagyllenberg @villagyllenberg #art #finnishart #taidenäyttely #taidenäyttelyssä #artexhibition #exhibition @museokortti #museokortti #museo #museum #museumsofhelsinki #helsinki #finland


Helene Schjerfbeck

10.7.1862, Helsinki

23.1.1946, Saltsjöbaden, Ruotsi


Taidemuseon sivulta:

" Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950, 14.2.–9.6.2024

Helene Schjerfbeck (1862–1946) rakasti sekä maalaustaidetta että muotia, ja hänen muotokuvissaan mallin vaatetus oli olennainen osa teosta. Modernin muodin syntyvaiheet osuivat yksiin Helene Schjerfbeckin 1870-luvulta 1940-luvulle ulottuneen uran kanssa. Schjerfbeck ja muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 on ensimmäisiä näyttelyitä Suomessa, jossa historiallisia pukuja ja maalaustaidetta esitellään rinnakkain.

Schjerfbeck oli erityisen mieltynyt ranskalaistyylisiin vaatteisiin, ja ranskalaiset muotilehdet toimivat inspiraationa myös hänen maalauksilleen. Muotikuvien naisten viileän elegantit hahmot pitkine kauloineen ja punattuine huulineen sulautuivat osaksi taideteosten ilmentämää modernin naiseuden kuvaa. Schjerfbeckin innostus vaatteisiin tulee esiin myös hänen kirjeissään serkuntyttärelleen Dora Estlanderille, joka oli mallina teoksessa Elegantti nainen (Dora) (n. 1928). Kirjeet vuosilta 1922–1945 ovat nykyään Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön omistuksessa, ja näyttelyä varten tehty tutkimus pohjautuu osittain tähän lähdeaineistoon. "



Sosialistisesta mediastani:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.