Trans-Europ-Express (1966) trilleri / kokeellinen / sadomasokismi / bondage / metaelokuva / mustavalkoinen / ranskalainen 1 h 45 m. Jean-Louis Trintignantin elokuvia. Tv, youtube, ennen oli myynnissä Blockbusterissa. Elokuvan suht alussa hän ostaa matkalaukun, kysyen myyjältä sellaista, jolla voi kuljettaa huumeita salaosastossa. Se oli vitsi, hän sanoo hymyttä myyjälle.
Ohjaaja: Alain Robbe-Grillet, joka on minulle tuntemattomampi kuin puolisonsa, domina Catherine Robbe-Grillet, joka on tässä leffassa vain sihteerikkö Lucette.
Hån on kirjailija, valokuvaaja, teatteri- ja elokuvanäyttelijä. Hän on BDSM-dokumenttielokuva The Ceremony (2014, Rakkautta ja anarkiaa festareilla sekä Yle Areenassa tahi Teemassa ) itse oikeutettu tähti.
Junaan astuu kirjailija-ohjaaja Jean (Alain Robbe-Grillet itse ), tuottaja Marc ja assistentti Lucette nousevat Trans-Europ-Express -pikajunaan, joka kulkee Pariisista Antwerpeniin. Junassa he, tai ainakin kaksi miestä, päättävät päättää kirjoittaa elokuvakäsikirjoituksen mitä junamatkan aikana voi tapahtua. Naisen pitää huolehtia tykötarpeet, että nauhuri toimii, kynät ja vihkot. Aivoriihi voi alkaa.
Trignantin hahmo Elias sitoo naisen
Evan (Marie-France Pisier) kauniiseen messinkinuppiseen sänkyyn.
Tämä nähtiin valkokankaalla #piiskasarja /ssa Whs Teatteri Unionissa aikoinaan 2020.
On vähän outoa katsoa 60-luvun elokuvaa, jossa mies dominoi, tai ei ainakaan ole sub.
Kun on tottunut, että Catherine Robbe-Grillet on dominatrix, hallitseva myöhäisemmässä taiteessaan ja elämässään. Eikä ole vain sihteerikkö jota käskytetään tallentamaan miesten, taiteiden tekijöiden puheita. Ainakin aluksi.
Marie-France Pisierien leffoja: Celine et Julie vont en bateau (1974) joka nähtiin valkokankaalla Noitien lumous -sarjassa Kino Reginassa, The Vampire of Düsseldorf
(1965) jonka katsoin vastikään Netflixistä, Vapauden aave (1974), Varastettuja suudelmia (1968).
Alain Robbe-Grilletin elokuvien pääroolissa on usein Jean-Louis Trintignant, kiitos siitä. Kaikkus heidän yhteisiä töitään en ole nähnyt, jokunen löytyy Netflixiltä sekä MUBIlta.
Alain Robbe-Grilletin ohjauksia: mm The Beautiful Prisoner (1983), ja
käsikirjoituksia: Viime vuonna Marienbadissa (1961).
Lucette kyseenalaistaa tapahtuvan elokuvan juonta - vähän niinkö juutuupista elokuvan katsoja kommentoisi. Paha tyttö silmälaseissa (Marie-France Pisier) aikoo varastaa kokaiinilaukun, sisältöineen. Ihan elokuvan alussa ukkeli tiiraa lehteä, jossa on sidottuja naisia. Hän piilottaa sen toisen lehden sisään. Samoin Trignant, tosin ostaa asiallisen lehden, mutta varastaa sidottujen naisten lehden. Ja sujauttaa sen asiallisen lehden sisään, että voisi lukasta fallisessa kiitävässä junassa. Rauhassa.
Jotenkin SM:stä annetaan ikävän yksipuolinen kuva, jossa nainen uhri miesten katseelle, katseille, eikä itse kinkynsä päähenkilö, valtiatar tai vaikka sub. Mutta oman valinnan, nautinnon, persoonan mukaan kinkyssä tai queerissa yhteisössä. Että aina vain mies tulee ja ostaa naisen, lehdessä tai livenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.