Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

tiistai 31. lokakuuta 2017

Selon ohjaajaklubillla Tulen morsian elokuvateatteri Orionissa ohjaaja Saara Cantell 14.03.2017

Movie Devil´s bride at cinema Orion, the best cinema theater in Helsinki, with director Saara Cantell, talking about witch hunts of our past, crazy young love and history of witchcraft, group hypnosis, paranoia, envy, jealousy and misogyny and sexism. Excellent movie, that i have seen twice on theatres.


Tulen morsian (2016) Djävulens jungfru


Olen nähnyt leffan valkokankaalla Orionissa ilmaiseksi tässä tapahtumassa, kiitos siitä! Sekä kalliissa leffateatterissa, Finnkinossa, koska 1600-luku kiehtoo minua. Se on tosi tarina, osa historiaa

Siinä perehdytään myös aikansa naisvihaan ja seksismiin. #MeToo -häsää olisi tuohon aikaan moni nainen saanut jatkuvasti raapustaa. Valitettavasti. Ällöttävät valtaa pitävät hihhulit kirkonmiehet saivat raiskata ja häväistää miten lystäsivät, yhtä heistä näyttelee sama ruotsalainen heppu ( Claes Malmberg ) joka näytteli 1970-1980-luvuille perustumassa huimassa dekkarissa epäpätevää sovinistia juoppoa rasistia homovihaista poliisia, joka oli niin ällöjen ällö, virkavirheinen, että oli hyvä sulkea digibox. Muttei seksismi jäänyt 1980-luvulle. Minisarjan nimi oli Neljäs mies eli Den fjärde mannen ( Leif G. W. Perssonin romaani). Hieno roolitus että hän pistää silmään myös tässä. Neljäs mies -sarjan musiikin teki Niklas Frisk, joka on nero.

Itsensäkin ( himojen, vallan, käyttätymisen ) kanssa taisteleva Magnus Krepper näytteli myös tosi ällöä seksistiä Lisbeth Salanderin Millenium -saagassa jaksoissa Tyttö joka leikki tulella ja Pilvilinna joka romahti. Hän oli myös täydellisessä tv sarjassa Silta.

Kaija Pakarinen ja Robert Enckell tekevät hienoa työtä, ja Cris af Enehielm on täysin pitelemätön noita, kylähullu ja aikansa performanssitaiteilija. Surullinen naisen kuva, kuinka ahtaat olot, raamit köyhillä naisilla oli. Kuinka vaikeaa oikeilla parantajilla oli kun vallassa olivat ukot ns lääkärit jotka tuskin osasivat hiusta kihartaa... Saatikka parantaa.

Tuulia Eloranta pääosassa on todellinen löytö, uusi, puhdas näyttelijä, sopivan nuori ja naiivi rooliin. Hänet näin viimeksi livenä Kansallisteatterissa, Omapohjassa pienoisoopperassa SANCTA SUSANNA nuoren tytön roolissa.

Pyöveli Clas-Ove Bruun oli viimeksi tosi kunnianosoitus Twin Peaksille Aki Kaurismäen leffassa Toivon tuolla puolen. Mutta myös kulttipätkissä kuten Bodomin legenda, Highway Society ja The Last Border - viimeisellä rajalla. Kaurismäen katraasta leffassa on myös Kaija Pakarinen ja Pirkko Hämäläinen.

Selon ohjaajaklubillla Tulen morsian elokuvateatteri Orionissa ohjaaja Saara Cantell 14.03.2017. Alla kuvassa kuvaaja Konsta Sohlberg ja ohjaaja Saara Cantell.




Elokuvateatteri Orion kertoo:
"Saara Cantellin ohjaama Tulen morsian (2016) kertoo tositapahtumiin perustuvan tarinan vuoden 1666 Ahvenanmaalta. Uusi kihlakunnantuomari Psilander on saanut tehtäväkseen puhdistaa Ahvenanmaa pakanallisista tavoista ja mustasta magiasta lopullisesti. Omapäinen, itseään etsivä Anna päätyy ilmiantamaan ystävänsä Rakelin noituudesta. Alkaa yksinäinen taistelu hirveän teon sovittamiseksi."

KAVIn sivulta:
"Euroopassa jo parin vuosisadan ajan riehuneet noitavainot rantautuivat Ahvenanmaalle niinkin myöhään kuin 1666. Asialla oli Dorpatissa eli nyky-Tartossa lakia lukenut kihlakunnantuomari Nils Psilander (Magnus Krepper), jonka tehtävänä oli puhdistaa saari pakanallisista tavoista ja mustasta, kuolemaa tuottavasta magiasta.

Elokuvassa nuori ja harkitsematon Anna (Tuulia Eloranta) suorastaan viettelee merimies Eliaksen (Lauri Tanskanen), joka on paha kyllä jo naitu Rakelille (Elín Petersdóttir). Ihastukseensa pettynyt Anna, joka on pestattu piiaksi tuomarille, ilmiantaa kilpailijaksi kokemansa Rakelin. Virkaintoinen Psilander, joka tutkii klassista Noitavasara-teosta, keksii nostaa asiasta isomman jupakan. Roihuiksi sytytetty liekki nousee, kun kylän naiset intoutuvat ilmiantamaan toisiaan mitä mitättömimmistä syistä ja usein keksityillä selityksillä, vanhojen kaunojen vuoksi.

Cantell on tarttunut oivalliseen aiheeseen, joka on vain kerran aiemmin, vuonna 1957, esiintynyt suomalaisessa elokuvahistoriassa, kun Armas Lohikoski ohjasi historiallisen draaman Risti ja liekki. Kirkon ja hallinnon keskinäinen valtataistelu, vallan vakiinnuttaminen ja vanhojen tapojen kitkeminen ovat historiankirjoituksenkin kannalta raskasta tavaraa, eikä historiallisten elokuvien valmistaminen ole pienten budjettien maassa kovinkaan helppoa. Cantellin balladimainen tarina kuitenkin koskettaa traagisuudellaan, eikä siitä puutu myöskään ajankohtaista kosketusta nykymaailman vihanpitoihin.

– Jari Sedergren 14.3.2017"  KAVIn sivulta



— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 31. lokakuuta 2017

Ja tviittejä elokuvan saralta...

ja luontaistuotteita eikun sivutuotteita: pienen panimon ei piimää mutta mallasta Ahvenanmaalta:


Tulen morsien leffa juutuupissa:

keywords, avainsanoja:
Selon ohjaajaklubillla, Selon ohjaajaklubi, Selo, ohjaajaklubi, ohjaaja Saara Cantell, noitavainot, noituus, noita, Tulen morsian, elokuvateatteri Orion, Saara Cantell,
 #Tulenmorsian #cinemaOrion 14/3/17  #noitavainot #noituus #noita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.