Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

maanantai 14. marraskuuta 2016

Franco Nero Helsingissä 11.11.16

Franco Nero Helsingissä 11.11.2016. Miestenviikon kohokohtana karismaattinen näyttelijä, kunniavieras, tuo sankari sinisilmä Franco Nero saapui Night Visions festivaaleille huonojen yöunien jälkeen - syytön minä siihen olen... ;) Night Visions Maximum Halloween 3016 kutsui [veren]himoista kansaa kekkereihin Halloweenin jälkeen tällä kertaa pelkästään Finnkinon Kinopalatsiin Kaisaniemen kompleksiin. Naisen eurolla ei joka elokuvaan pääse, joten valitsin mm Franco Neron elokuvat, koska kuulin varmuudella että herra itse laskeutuu paikalle. Näin kyllä muutakin, mutta säästeliäästi. Franco Nero IMDb:ssä  biografia

Satu Ylavaara Photography

12.11.16 klo 12.13 Franco Nero jakoi nimmareita Kinopalatsissa. Tässä Night Visions käsiohjelma ja kohtaus Enter the Ninja elokuvasta - ennenkuin soihdut sammuu ja saapuu oikea yö...

In bed with Franco Nero? These sheets cover his name on 12.11.16 nvmh3016 genre ff at Hellsinki, Night Visions Maximum Halloween, in flick Enter the Ninja - lights off... Those blue eyes.... Occhi Azzurri...  Special guest Villain Franco Nero - or should i say hero, savior: Django, Keoma, Enter the Ninja... Here you are: Francesco Clemente Giuseppe Sparanero. Movies, italo western, cult, genre, action, camp, art house.

Asiasanat: elokuvat, spaghettiwestern, rujo lännenfilmi, 1976, italialaisten tekemät länkkärit, Night Visions Maximum Halloween, Maximum Halloween. 


Kauhuelokuvafestivaalit ja seksuaalisuus? Night Visions on kauhun lisäksi kultti- ja genre-elokuvien katsastuspaikka, jossa tiirataan menneisyyteen ja tulevaan. Franco Neron vitaalisuus, noh, ensi viikolla postalfailu jatkuu jälleen.... Läsnäolo ja katse, viikset ja toiminta. Vaikka Rainer Werner Fassbinderin elokuvassa Querrelle Franco Neron roolihahmo lähinnä katsoo kun hiki valuu uniformupukuisten seiloreiden lihaksikkaista... Kröhöm, asiaan. Kauhu ja jännitys elokuvasalissa, suosikkielokuvan tai -näyttelijän vuoksi, muistuttaa toisenkinlaista vireystilaa... Vaikka Neron filmejä pidetään toimintapätkinä, poikien tai miesten juttuna, on sex appealilla paljolti tekemistä. Keoman hidastetut loikkaukset ja juoksut ovat villin ja kahlitsemattoman ihmisen vapautta.... toisaalta villin lännen kaksintaistelut, vedot on hyvin freudilaisia, ja Tom of Finland -osastoa, fetisismiä, katsojan silmän valloittamista, pelkän katseen voima... Kuten entinen Selina Kyle metamorfoosin, miehen tekemän väkivallan, murhayrityksen jälkeen Kissanaisena sanoi ostoshelvetin vartijoille, miehille, että te sekoitatte aina pyssyt ja pippelit ( monta eri käännöstä, tämä sisältö ). Paperi T:n PostAlfan jälkeen olen miettinyt, mitä alfoja tarvitaan. Naarassusia, alfoja, tietenkin laumassa, mutta entä alfaurokset? Kävin katsomassa kesäteatterin näytelmän musikaalin Rosvo-Roope meren rannalla Helsingissä. Hän sai olla karismaattinen alfauros, valtava sulka päähineessän sekä tietenkin valtaisa miekka.... Oliko kesällä muita alfoja?
   
Enzo G. Castellarin elokuvassa Keoma ( aka Caramba! aka Keoma il vendicatore meillä Kekkoslovakiassa: Caramba! – paholainen kannoilla ) tuuli ulvoo kuten rujoissa länkkäreissä ja goottilaisessa / yliluonnollisessa kauhussa. Muistan, ehkä, lapsuudesta länkkärit ja ranskalaiset rakkausfilmit joita pappa katsoi, ja minäkin, salaa, lauantaina, 1970-luvulla. Kun aikuiset luulivat, etten osannut lukea tekstitystä ;)  Keoma IMDb:ssä   Enzo G. Castellari IMDb:ssä

Hienoja julkkia! Franco Nero saapui Night Visions elokuvafestivaaleille

Ensin nähtiin Enter the Ninja, kuin pinkkien linssien lävitse, kauniin vaaleanpunaisena, ainakin aluksi, filmi rapisi mukavasti korvaan ja toi muistoja entisestä.. Vuonna 1982 valmistunut ninja-elokuvan pääosassa on monipuolinen Franco Nero, jonka katse riittää. Stuntit ovat hienoja, mukana on tarpeeksi camppia menoa, mutta komeata koreografiaa - ilman vaijereita. Herra teki stunttinsa ihan ite - paitsi ne paikalliseen niagaraan hyppäämiset.



photographer Satu Ylavaara

Nero puhui myöhemmin kuinka sai spaghettiwestern-rooleja sanoen: totta kai osaan ratsastaa, vaikkei osannut. Vielä. Vähän niinkuin Peppi Pitkätossu - mistä sen tietää, osaako ellei kokeile. Uskottava näyttelijä tämä  Franco - jota ennen festivaalia katsoin kotona putkeen herran tuttuja filmejä: Django, Django unchained ja Querrelle. Ninja-touhu, ninjiutsu oli vielä tuolloin oudohkoa 1980-luvun alussa...

photographer Satu Ylavaara

Enter the Ninja oli pohjiltaan yhdistelmä Man with the golden gun, Lady Chatterleyn rakastaja ja I walked with a zombie tyylejä. Bond-tyyppinen kaukomailla tapahtuva seikkailu, jossa valkoinen mies tulee, ja pelastaa kaiken, naisen ahdingosta, tain ainakin toimii kumppanina...

Valkoinen mies pääosassa - oliko se whitewashing? Hyvin paljon on miehiklä päällään valkeita pukuja, onko se surun väri aasialaisittain, vai onko tämäkin stereotypia. Oli kolonialismia, alkoholismia, ja suurta vääryttä, jonka vain Franco Nero oikaisee. Susan George suurinen silmineen oli tuttu ainakin Olkikoirat elokuvasta, tässä hän oli herran entisen armeijatoverin puoliso. Paljon väkivaltaa, hölmöilyä, jännitystä ja toimintaa....

valokuvaaja Satu Ylävaara

Keoma aka Caramba! oli viimeinen tai viimeisiä italowesternejä. Päähenkilö, puoliverinen, intiaani, orpo Keoma. Franco Nero on järjettömän hyvännäköinen pitkätukkaisena hippiajan vakavana sankarina. Tarina on täynnä allegorioita ( ristiinnaulitseminen, marttyyrius ), noitia, tai ainakin yksi noita, Shakespearea. Kuvat ovat huippuluokkaa, rujoa, ja hevosella on maailman kaunein silhuetti vuorelta laskeutuessaan... Franco Neron siniset silmät - joista ohjaaja sanoi, noilla taotaan miljoonia. Nuo pohjattomat lammet.... Mikäs siinä. Anekdottina elokuvan lauluissa haluttiin pariin kohtaan Leonard Cohen -tyyppistä...








valokuvaaja Satu Ylävaara

Kuvat ovat tavattoman huonoja koska valkokankaan edessä tapahtuva haastattelu Q & A tehdään suomessa aina ilman valaistusta. Franco Nero Helsingissä 11.11.16 Night Visions festivaalit

Satu Ylavaara Photography, 
valokuvaaja Satu Ylävaara. Minun heimoni on valokuvaajien heimoa ;)
 
Enzo G. Castellarin elokuva Keoma  aka Caramba! aka Keoma il vendicatore meillä Kekkoslovakiassa: Caramba! – paholainen kannoilla
Onks tukka hyvin? Näkyyks kello? On, ponnarilla ;) ja tottahan toki kello kulkee kun pitää pojan kanssa illalliselle ehtiä...
Django lähestyy ulkaavasti.... Ruotsalaisen dvd-elokuvan muodossa




  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.