Miten käy Simonilta suomalaiset klassikot? Miten suomalaisille käy Simonin käsissä?
1.3.–13.10.2024
" Mitä tarkoittaa olla aito minä 2000-luvulla? Tämä kysymys on brittiläis-japanilaisen Simon Fujiwaran teosten ytimessä. Pieni maailma -näyttely kattaa taiteilijan keskeiset teokset uran varhaisista vaiheista lähtien."
1.3.–13.10.2024, neljäs kerros
Kiasman sivuilta :
Simon Fujiwara
Pieni maailma
" Minuutta etsimässä
Simon Fujiwara (s. 1982, Iso-Britannia) paneutuu taiteessaan siihen, miten minuutta rakennetaan. Hän ammentaa vaikutteita muun muassa historiasta, taidehistoriasta, mainonnasta ja teemapuistojen visuaalisuudesta. Fujiwaran teosten muoto vaihtelee performansseista videoihin ja maalauksista kokonaisiin teemallisiin maailmoihin. Hänen taiteeseen ovat vaikuttaneet myös arkkitehtuuriopinnot. Usein teokset ovat tilallisia kokemuksia, joissa eettiset ja moraaliset kysymykset kohtaavat mielikuvituksen ja absurdin huumorin. Fujiwara käyttää usein omaa henkilöhistoriaansa teostensa lähtökohtana.
Teoksessa Syphilis – A Conquest (2019–) taiteilija muuntaa oman sukupuolitautiin sairastumisensa ja siitä parantumisen seikkailukertomukseksi. Samalla hän tarkastelee sairauden yhteyksiä taiteen historiaan. Joanne (2016) on puolestaan videomuotokuva Fujiwaran entisestä opettajasta, joka joutui alastonkuvaskandaalin uhriksi. Teoksessa Joanne pyrkii pelastamaan julkisuuskuvansa viestintäkonsulttien, muotikuvaajien ja sosiaalisen median avustuksella. Teos pohtii, mitä “aito minä” voisi tarkoittaa median kyllästämässä todellisuudessa.
Fujiwaran varhaisista töistä mukana on neljä videoteosta tai performanssia. Niissä taiteilija leikittelee erilaisilla kulttuurisilla rakenteilla ja odotuksilla, joita hän on kohdannut homoseksuaalina brittiläis-japanilaisena taiteilijana. Vuosina 2008–2012 toteutettuja teoksia ei ole koskaan ennen esitetty yhdessä.
Teoksissa vilisee tuttuja hahmoja – myös Suomi mainittu
Tuoreimmissa teoksissaan Fujiwara pohtii identiteettiä sarjakuvakarhu Who the Bærin avulla. Sympaattinen sarjakuvakarhu Who muuntautuu todellista itseään etsiessään vaikkapa taiteen tyylilajiksi tai miksi tahansa ihmiseksi tai esineeksi.
Kiasman näyttelyä varten Fujiwara on luonut katsauksen myös Whon Suomeen: uusissa teoksissa sarjakuvakarhu hyppää kaskenpoltosta Tom of Finlandin maailmaan, ottaa hahmokseen yhden Verner Thomén kylpevistä pojista ja kokeilee suomalaisen designin muotoja.
Fujiwara pyrkii taiteellaan laajentamaan käsityksiämme rodusta, sukupuolesta sekä kansallisesta ja seksuaalisesta identiteetistä maailmassa, joka on yhä enemmän kuvien ja teknologian välittämä.
Tämä on Simon Fujiwaran ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.