Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

sunnuntai 15. syyskuuta 2024

Leffat valkokankaalla: OHJUS (2024)

OHJUS (2024)


Ohjaaja Miia Tervo

Henkilöt Oona Airola, Pyry Kähkönen, Hannu-Pekka Björkman

Maa Suomi

Tekstitys English subtitles

Kesto 115 min


Teemat

OHJAAJAKLUBI SYKSY 2024

WIFT 10 VUOTTA: SOTA NAISTEN ELOKUVISSA

Kopiotieto

DCP


Lisätieto

ke 11.9. näytöksessä vieraana ohjaaja Miia Tervo, keskustelu englanniksi/discussion in English with director Miia Tervo

Ikäraja 12


Täysosuma! Today 11.09.20244 at Cinema Q&A w/ director Miia Tervo.

Kuin omasta elämästä! Toimin siis kasarilla Pohjoisessa paikallislehden toimittajana. Mutta tästä ei tehty numeroa....

Musiikkinumerotkin täysosumia, myös sisällöllisesti, ja Björkmanin hillitön takatukka jossa oli jotain todella aitoa.


Juuri katsoin valkokankaalta CIVIL WAR leffan, jossa päähenkilöistä yksi oli sotakuvaaja Lee Smith... Toissapäivänä katsoin leffan LEE joka henkilökuva sotakuvaaja Lee Milleristä. Aiemmin katsoin Kino Reginassa mainion naiset ja sota -elokuvien sarjasta niin ikään täydellisen leffan OHJUS, jossa Oona Airolan esittämä päähenkilö alkaa tutkia tuoreeltaan vuonna 1984 Inarin seudulle järveen pudonnutta ohjusta, Neukkujen laukaisemaa, ja Suomen hyssyttelemää tapausta




Kino Reginan sivulta: 


" Vuonna 1984 Inarijärveen syöksyy neuvostoliittolainen ohjus ja kansainvälinen kriisi sekoittaa koko Inarin. Menestyselokuva Auroran (2019) ohjaajan Miia Tervon odotetussa draamakomediassa Niina (Oona Airola) saa uuden alun elämälleen paikallislehden toimittajana ja alkaa selvittää salaperäisen raketin arvoitusta.


***


Ohjus on ohjaaja Miia Tervon toinen pitkä fiktioelokuva Auroran (2019) jälkeen. Aiemmin Tervo oli tehnyt lähinnä lyhytdokumentteja ja ohjannut episodin seitsemän ohjaajan yhteistyöelokuvaan Tottumiskysymys (2019). Sekä Tottumiskysymys ja Aurora herättivät paljon huomiota ilmestyessään, ja keräsivät kehuja kriitikoilta sekä palkintoja ja ehdokkuuksia mm. Jussi-gaalassa. Aurora oli myös pienoinen hitti kansainvälisellä festivaalikentällä ja se noteerattiin läsnäolollaan mm. Pohjoismaiden suurimman festivaalin Göteborgin pääkilpasarjassa sekä Austinissa, Texasissa indie-tuotantoihin keskittyvillä South by Southwest -festivaaleilla.


Ohjus perustuu vuoden 1984 joulukuussa sattuneeseen tositapaukseen, jossa neuvostoliittolainen maaliohjus eksyi sotaharjoituksissa Suomen puolelle ja syöksyi Inarijärveen. Varsinainen juoni keskittyy pienessä lappilaiskylässä asustavaan kahden lapsen yksinhuoltajaäiti Niinaan (Oona Airola). Väkivaltainen ex-mies Tapio on juuri vapautumassa vankilasta ja yrittää palata takaisin perheensä elämään. Vaikka läheiset kehottavat välttämään miestä, Niina pohtii pitäisikö lasten takia yrittää tehdä sopua Tapion kanssa. Niinan rikottua vahingossa paikallislehden toimituksen ikkunan, hänet pestataan kirjoittamaan aviisiin juttuja korvaukseksi tuhotyöstään. Rauhallisen pikkukylän arki järkkyy, kun huhutaan, että venäläisohjus on iskeytynyt Suomen puolelle. Viranomaisten ollessa vaitonaisia Niina ryhtyy tutkimaan asiaa ja tapausta selvittäessä hän kohtaa taistelulentäjä Kain, jolla on mahdollisesti lisätietoja ohjusselkkauksesta. Ennen pitkää kaksikon välille kehkeytyy myös romanssi.


1980-luvulle sijoittuvan kylmän sodan tuntoja peilailevan tosipohjaisen draamakomedian teemojen yhteydet nykypäivään ovat ilmeisiä, mutta aihepiiristään huolimatta Tervo aloitti Ohjuksen kirjoittamisen jo vuonna 2019, ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Alkuvuoden 2022 tapahtumat vahvistivat aiheen ajankohtaisuutta. Vaikka Tervo on itse lähtöisin Lapista, hän kuuli Inarijärven ohjuksesta vasta aikuisiällä ystävänsä kautta. Tervon mukaan idea sai alkunsa yksityiskohdasta, kun tapahtumien aikaan paikalliset rupesivat leipomaan ohjuksen muotoisia munkkeja: ”Se oli jotenkin kreisi tarina ja se kuvaa meitä, tulee tuollainen rajaloukkaus ja me vaan leivomme donitseja.” Tapahtuman ympärille hän ryhtyi rakentelemaan käsikirjoitusta.


Myös suomettumisen teemoja sivutaan Ohjuksessa. Ajalleen ominaisesti Suomi teki kaikkensa säilyttääkseen hyvät suhteet itänaapuriinsa, joskus jopa oman integriteettinsä kustannuksella. ”Suomi ei suomettumiseltaan pystynyt myöntämään, että se olisi edes ollut ohjus”, Tervo sanoo ja jatkaa: ”Kymmeniä vuosia annoimme Neuvostoliiton sanella ulkopolitiikkaamme. Käänsimme katseemme pois rajaloukkauksista, ja annoimme venäläisten ostaa maatamme pala kerrallaan jopa sotilaallisesti puolustuksen kannalta tärkeiltä alueilta.” Suomen alistuvaisuus Neuvostoliiton vaikutusvallan pelossa toimii vertauskuvana Niinan suhteessa ex-mieheensä. Ohjaajan sanoin: ”Kymmeniä vuosia Suomi noudatti pahoinpidellyn vaimon alistuvaa ja hymyilevää roolia itänaapurin suuntaan. Oli parempi miellyttää, kuin joutua taas murhayrityksen kohteeksi.”


Rajojen loukkaaminen ja ylittäminen oli myös kantava teema jo Tottumiskysymys-elokuvassa, joka tutkaili vallan väärinkäyttöä, seksuaalista häirintää ja väkivaltaa arkipäiväisessä elämässä naisten näkökulmasta. Nämä kysymykset henkilöityvät Niinan hahmossa ja hänen kasvussaan ulos vahingollisesta ihmissuhteesta: ”Siitä Ohjuksessa on kysymys – Niina kohtaa rohkeasti totuuden ja oppii sanomaan ei. Hän oppii arvostamaan itseään ja kokemaan, että hänellä saa olla omat rajat. Todellisuuden kohtaaminen on kuitenkin lopulta helpompaa kuin ainainen kieltäminen ja pakeneminen.”


– Eri lähteiden mukaan Pekka Pihkoluoma 10.9.2024


Näytökset

Keskiviikko 11.9.

17:00

Perjantai 8.11.

18:50



Kino Regina

Keskustakirjasto Oodi



OHJAAJAKLUBI SYKSY 2024

" KAVIn ja Suomen elokuvaohjaajaliitto SELOn ohjaajaklubit tarjoavat kiinnostavia uutuuselokuvia ja ainutkertaisia tekijätapaamisia. Syksyn ohjaajaklubeilla nähdään lämminhenkinen poliittinen satiiri inarilaisesta ohjuskriisistä, kunnianhimoinen tieteisdraama geeniterapian avulla nuortumisesta sekä inspiroiva dokumenttielokuva uskomattoman naisen elämästä.. "



WIFT 10 VUOTTA: SOTA NAISTEN ELOKUVISSA

" Kotimaisten naisohjaajien elokuvista koostuva sarja laajentaa käsitystä sodasta ja sotaelokuvasta genrenä. Elokuvat siirtävät katseen taistelukentiltä ja päättäjien kabineteista kohti kotirintamaa ja sodan kulisseja. Esityssarja, seminaari ja alustukset juhlivat kymmenvuotiasta Women in Film and Television Finlandia, joka työllään edistää audiovisuaalisen alan tasa-arvoa. "

  


Sosialistisesta mediastani: 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.