Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

sunnuntai 5. joulukuuta 2021

GRIMM RE-EDIT toi mieleen Fassbinderin Riistapolun, muttei pahalla. Piparkakkutalo olikin talo jossa sai leipää, kuten alkuperäisessä sadussa.

Night Visions Maximum Comeback overdose 2021: GRIMM RE-EDIT sunnuntaina 5.12. Cinema Orionissa klo 12:00 Grimm Re-Edit (93 min) voi vanhat silmäparkani lyhyiden yöunien, jälkeen lähiöstä kömpiä rikkaiden alueelle, jossa elokuvia näytetään, useammalla kulkuvälineellä. Jaksaa jaksaa. Koska tätä herkkua ei muualta saa. Oikeasti. Täsä GRIMM RE-VIEW. Letterboxdista puuttuu muuten tämä leffa kokonaan. Hävetkää!

Grimm re-edit (alla olevat kuvat 1-2) toi mieleen Fassbinderin Riistapolun ( kuvat 3-4) muttei pahalla. Piparkakkutalo olikin talo jossa sai leipää, kuten alkuperäisessä sadussa. Mutta millä hinnalla... Tuohon aikaan 1600-luvulla leipä oli arvossaan, ajan myötä noidan leipätalo on muuttunut piparkakkutaloksi. Lontoossa oli muuten jouluisin joskus ihanaia Hannu ja Kerttu piparkakkutaloja värikkäiden karamellien peitossa. 

Toivoin, että pakomatkalla päädytään maahan, joka kuuluisa legendaarisesta elokuvagenrestä. Mutta edetäänkö Bremenin soittoniekkoihin, tirsk.  Autonkorjauskohtaus huippu!

Mutta. Lakien pitäisi kieltää, ettei naisen tarvitse näytellä minihameessa pakkasella metsässä. Vaikka tuo hame vei ajatukset Riistapolkuun. Nuoruuteen. Näin Riistapolun myös Helsingin kaupunginteatterissa tuoreena näytelmänä, Lauri Maijalan ohjaamana. Samaan aikaan Fassbinderin leffa pyöri kerran, tai pari Kino Reginassa, elokuva-arkistossa, kävin katsomassa senkin. Luonnollisesti. 

Valitsin tämän kolme vuotta sitten valmistuneen uudelleen miksauksen, koska mikä ettei. Sadut ja tarut kiinnostavat aina, mikä siinä on takana. Mikä opetus. Mikä agenda. Hyvinkin inhotavia ja hellyttäviä kuvia sisältävä elokuva tuntui hyvin saksalaiselta, vaikka oli kieleltään, ja maastoltaan sekä hollantilainen että espanjalainen. 

Night Visions kirjoittaa: "Van Warmerdam oli niin tyytymätön Grimmin alkuperäisversion leikkaukseen, että kielsi järjestelmällisesti sen sisällyttämisen elokuviensa dvd-kokoelmiin ja arkistoretrospektiiveihin. Uutta versiota hän hioi neljän vuoden ajan yhdessä nykyisen vakioleikkaajansa, myös Paul Verhoevenin Black Bookin, Ellen ja Benedettan leikanneen Job ter Burgin kanssa. Lopputulos on kuin täysin uusi elokuva, jossa rytmin ja painotusten lisäksi on paranneltu myös kuvan ja äänen laatua sekä musiikkiraitaa."

On kolkko, kylmä koti. Epämiellyttävät vanhemmat. Sisko ja sen veli nukkuvat lopulta samassa sängyssä. On kylmä. Silti tyttö minihameessa. Pojalla monta kerrosta vaatetta.

Tyttö on aikuinen nainen, poika aikamiespoika. Sitten koittaa aamu. Lapset, aikuiset lapset lähtevät metsään isänsä kanssa keräämään polttopuita. Isä huijaa aikuiset lapset eksymään metsään. Hannu ja Kerttu. Aikuiset lapset lähtevät kohti Espanjaa. Ehkä. 

Matkalla, he synkässä metsässä, isänsä vuoksi 
polulta oikealta eksyneenä, 
he näkevät valon, he näkevät talon. Sieltä saa leipää. Mutta minkä hinnan noita vaatii?

Tämä inhottava sana namusetä voi koskea myös naista, noitaa. Vaikka nämä Hannu ja Kerttu ovat aikuisia. Vähän eksyksissä vaan. Kun tuntemamme sadun noita haluaa lihottaa lapsia syödäkseen heidät, niin tämän tarinan noita, mitä hän haluaa. 

Ohjaus ja käsikirjoitus: Alex van Warmerdam 2019, alunperin 2003. 

Häneltä haluamme lisää, ja jotain olemme aiemmin saaneetkin. 

Mutta miksi Riistapolku, Jail bait tuli mieleen? Jos Riistapolussa on elokuvassa dominoivana hahmona teinityttö, niin miten käy Grimmissä. Miten Grimmissä tutkitaan, hutkitaan hyväksikäyttöä, valtasuhteita, moraalia. Miten pärjää päivässä ilman rahaa. Miten hankkia rahaa. Vaikka Riistapolussa oli alaikäinen hahmo, niin Grimmissä kumpikin sisaruksista on täysi-ikäinen, käsikirjoittaja-ohjaajan ei tarvitse halpahintaisesti "rikkoa" "tabuja", eikä "mässäillä", vaan miettiä miten käyttää välinettään. 

GRIMM RE-EDIT
Rainer Werner Fassbinder: 
RIISTAPOLKU (1972)
Lauri Maijala: Riistapolku, Helsingin kaupunteatteri
Kuva Laura Malmivaara
Kuva Tapio Vanhatalo
Kuvissa Paavo Kinnun ja Ella Mettänen, erinomaiset kaikessa




Juuri ennen elokuvaa GRIMM RE-EDIT (2019) näen tämän näyn... näen näyn jossa matalan rakennuksen savupiipusta pukkaa paksua savua... 

Tietäjät tietää. Night Visions Maximum Comeback IFF.


Sosialistisesta mediastani:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.