Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

keskiviikko 1. joulukuuta 2021

Titane. Ah. Merci Night Visions Maximum Comeback 01.12.2021. Titane. Ah.

Avajaiselokuvan pitääkin täräyttää luulot pois, useammallakin tasolla. Kuinka hienoa, että yleisö nauraa, oikeissa kohdissa. Yhtä aikaa uskottava ja uskomaton Agathe. Täydellistä. Jopa Alexian korvan yläpuolella oleva arpi on silkkaa kultaista leikkausta.

Täyden hurmion elokuva, joka koskettaa, kostuttaa niin silmänurkkia kuin penkkejäkin. Elokuvan riemua ja haastavuutta. 

Titane. Ah. Merci Night Visions Maximum Comeback 01.12.2021. Night Vision genre-elokuvien festivaalien avajaiselokuva ei ollut enempää eikä vähempää kuin Titane, tuo Cannesin yllätysvoittaja, tekijän aiempi teos RAW tuli myös hyväksi havaituksi, tuoreeksi Night Vision festareilla, ja 2017 taisi olla vuosi. Mutta tämä. Ah. Usko, paluu elokuvien hulluteen. 

Kauhuelokuva, fantasiaelokuva, sarjamurhaajakeissi, feministinen elokuva, tyttöjen elokuva, kehokauhuleffa. Joka alkaa kuin lännenfilmi, hillbilly-musiikki soi, mutta nainen laulaa, ettei ole niin kuin countrylaulu, jossa mies valittaa kuinka koira karkaa, talo palaa, vaimo vie hillot, sukat kastuu lätäkössä ja työpaikalla vähennetään. Eli vaihteeksi nainen laulaa kantria... 

Kirjoitan vain lyhyesti, paljastamatta, että hyväksi koettu. Musiikin valinta. Alexian kehon kokeminen miltei peilikuvana, luonnollisena, omana kehonaan. 

Kuinka ihminen katsoo kolmiosaiseen peiliin, triptyykkiin, joka ei ole Hieronymus Boschin  triptyykki, himojen puutarha, helvetti, jossa epäinhimilliset olennot täyttää kuvapinnan, vaan syvästi inhimilliset olennot, vikoineen, valintoineen, taakkoineen. Maallisten ilojen puutarhassa. Seksismi, rasvaiset autot, rasvaiset jutut. Oman tilan ottaminen. 

Onko minun vartaloni minun vartaloni. On. Onko tässä female gaze, naisen katse? On, lopulta. Menemme pitemmälle kuin Cronenbergin Crash, joka on herran parhaimpia minulle, ja joka nähtiin vast´ikään elokuvateatteri Orionissa. Pitkästä aikaa. Mutta emme ole fatnasiaelokuvan rajoissa ja rajoituksissa. Emme ole pelkästään taide-elokuvan raameissa. On mukavaa kuulla, kuinka yleisö nauraa, oikeissa kohdissa. 

Ei pelkästään kehokauhua, vaan kehon kauneutta, eri ikäisen ihmisen keho, eri sukupuolien keho. 

Musiikista: 
Night Visions Maximum Comeback elokuvajuhlien odotetuimmassa elokuvassa soi tuttu käännösiskelmä, tässä alhaalla Kallion Reijon versio. Mainio piisi. 
Tässä alla alkuperäinen kappale Nessuno mi può giudicare viehättävällä vintagevideolla. 
Piisin nimi on suomeksi Kukaan ei voi tuomita minua, mikä sopi lähtemättömästi Titanen kohtaukseen, jossa tämän helmen kuulemme... Toisaalta tuon käännösiskelmän sanat Kerran erehdyin myös sopii elokuvan kohtaukseen. 

Ja tulikin mieleen, onko ohjaaja Julia Ducournau nähnyt Auli Mantilan elokuvan Neitoperho.

Ohjaaja: Julia Ducournau
Käsikirjoittajat: Julia Ducournau
sekä Jacques Akchoti (kirjoituskonsultointi) ja Simonetta Greggio (kirjoituskonsultointi)

Pääosissa: 
Agathe Rousselle
Vincent Lindon
Garance Marillier

Agathe Rousselle näyttääkin julisteen lähikuvassa Madonnan levykannelta, kun kuvasin mustavalkosena.

Tämä päivä on sisältänyt monin verroin hurmiota, vuoristorataa ja karuselliä. Mm tämän sirkustirehtöörin johdolla.


Kirjoitan joskus Letterboxdiin pitemmin. letterboxd.com/teatterinlumoa/film/titane
Nyt koneet ja verkko toimii niin hitaasti puhelimessa ja läppäreillä, ettei viitsi enempää aikaa tuhlata. Mikä on surku. 











Titanesta sosiaalisesta mediastani:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.