Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

tiistai 16. marraskuuta 2021

Hannaleena Heiskan näyttelyssä Blazing World 20.10.2021 Helsinki Contemporaryssä.

Galleriakierroksella Helsinki Contemporaryssä, Hannaleena Heiskan näyttelyssä Blazing World. Tutut kasvot katselevat, Orlando. 

Syksyn kiinnostavimpia näyttelyitä oli tämä Heiskan uusin. Aiemmin olen hänen töitään nähnyt Turuus, jossa läheisyyttä tunsin Blade Runner -töidensä äärellä, lumisateessa. Nyt lokakuussa taisi sataa. Vettä. © Satu Ylavaara Photography 2021:

Tässä tärkeimmiksi kasvoiksi muodostui Virginia Woolfin kirjoittaman romaanin Orlandon kasvot, filmatisoinnissa ohjaajana Sally Potter, pääosassa oli Tilda Swinton. Eikä olisi voinut keksiä parempaa rooliin. Ihmiseen, joka elää, lipuu, oppii, nauttii vuosikymmenten läpi, välillä vaihtaen sukupuoltaan. Swinton täytti vastikään 60 vuotta, ja sen kunniaksi oli Elokuvateatteri Orionissa hänen leffojensa kimara. Itse juhlistin synttäriään katsomalla viideonauhalta elokuvan Female perversions, oliko noin vuodelta 1996, ja tuli aikoinaan Neloselta, olikohan Rakkautta ja anarkiaa -festarien satoa meillä Härmässä. Swinton onkin kuten vampyyri, tuonpuoleisen kalpea, iätön, hoikka, pitkä, hyväluustoinen, hyväihoinen ( Only lovers left alive). Ja tehnyt erinomaisia roolivalintoja. Mutta takaisin näyttelyyn. 

Profiilit, matka Virginia Woolfin Orlandosta tuonne Margaret Cavendishin The Blazing Worldiin asti, osin merenpohjan kautta, ja runojen hevosten, kreikkalaisten myyttien, ruukkujen kautta. 

Orlando V, 2021 ( oil on mdf, 110 x 90 cm, in private collection )
Aina sitä löytää uusia historiassa ylikäveltyjä, unohdettuja ja vähäteltyjä historian hurjia, luovia naisia kuten Margaret Cavendish, jonka The Blazing World oli ensimmäinen skifiromaani vuonna 1666. Olin siis Hannaleena Heiskan näyttelyssä Blazing World. 20.10.2021 Helsinki Contemporaryssä.

mutta myös Heiskan Orlandot muuttuvat, muuntuvat 
(percule, tuli mieleen hyvä lyhytelokuva idea)
upea sininen Orlando ja hevoset, delfiinit ruukussa
rakastan barokin aikaa, jolloin miehet olivat miehiä, riikinkukkoja, muskettisotureita, pöyhkeitä, pitkähiuksisia, peruukkisia, kiharapilviä, puuteroituja, nuo silkkisukkien verhoamat lihaksikkaat pohkeet, androgyynisiä, maskuliinisia, feminiinisiä, seikkailijoita, komeissa takeissa, veijaritarinoissa. Myös barokin musikki on omaa luokkaansa, siinä on sellainen haikeus mukana, kliimaksin jälkeinen hiljaisuus, ja ero, väistämätön, takaisin ei voi palata, kohtalokkuus, melankolisuus. Mutta myös herkkyys, kuten ensimmäisessä aamussa, kasteen jälkeisessä ruohonkorressa vesipisarassa, johon mahtuu koko maailma. Joskus ylösalaisin. Kuten nyt Corellia kuunnellessa. Ja vaikkapa Seurapeli leffan Lampaan polska (La Folía). Tai Vivaldin La Follia. 
I am the guardian of the sleeping fawn, 2021 ( oil on mdf, 130 x 120, in private collection )

tätä maalausta, kuvaa katsoessa tuli mieleen, kun olin feminististä paneelikeskustelua seuraamassa, jossa kysyttiin jotensakin näin, miksei nainen saa vieläkään olla hirviö. Jossa viitattiin neron Guillermo del Toron ihastuttavaan The Shape of Water -leffaan. Jonka näimme aikoinamme ennakkoon missäpä muualla kuin Night Visions festareilla. 
Blazing World I, 2021 ( oil on mdf, 130 x 120 cm, in private collection )

The Blazing World I, 2021 ( oil on mdf, 130 x 120 cm, in private collection )
kauniit, liukkaat meren hevoiset, veikeät delfiinit, hirviöt, luikerot
merenalainen sirkus, elämän kehitys

Blazing World IV, 2021 ( oil on mdf, 130 x 120 cm )
turkoosit liukkaat kentaurit
pegasokset
kenellä on siivet jalkapäissä?
Susanna Haavisto ja Vesa-Matti Loiri laulavat, kumpikin erikseen, Joka pojalla on siivet olkapäissä (Esa Helasvuon säveltämä ja Marja Rankkalan sanoittama kappale), mutta myös joka tytöllä on siivet olkapäissä, joka tytöllä on siivet kantapäissä.

Blazing World X, 2021 (oil on mdf, 130 x 120 cm, Niemistö collection )

Orlando VI, 2021
( öljy mdf-levylle, oil on mdf, 130 x 120 cm, In private collection )

Blazing World XVI, 2021
( oil on mdf, 130 x 120 cm)



Orlando IV, 2021 ( charcoal on paper, 95 x 88 cm )


Ruukkujen kuperat muodot maalauksissa. Pitäisikö näitä katsella peilin tai heijastavan pinnan kautta?

Miksi ruukut, heikommat astiat, kuin vaginat? Antiikkinen taide? Toisaalta, kuten avioliittovaloissa, olkoon ruukkusi aina täynnä...

Ruukkujen pinnoilla elävät uniset siivekkäät hevoset, ihmisvarikset, punaiset joutsenet, myytit.

alkuperäistä työtä tummempi kuva
alkuperäistä työtä kalpeampi kuva
mustavalkoinen kuva värikkäästä maalauksesta
Blazing World VIII, 2021
vai oliko tämä mustavalkoinen hiilityö
(charcoal on paper, 91 x 85 cm)
minulla on niin abstrakti, lyhyt, mutta luova muisti ja adhd, eli näillä mennään
tässä ylivaloittuneessa kuvassa hevonen niin kuin ponnaistaisi enemmän kuin alkuperäisessä valossa kuvatussa
oikella meduusa eli Blazing World V, 2021
(hiili paperille,  charcoal on paper, 83 x 86 cm)
ja tässä tummemmassa niin kuin jarruttelisi
Blazing World IX, 2021 ( charcoal on paper, 86 x 85 cm )
hyvin naisellisia esineitä, merenpohjan, alitajunnan aarteita, elämme alun esineitä, eläimiä, simpukoita, meduusoja, nainen elämän antajana, nainen taiteilijana, nainen tutkijana, nainen oudon äärellä
Blazing World XIV, 2021
( charcoal on paper, 84 x 92 cm )
vesivärityöt näyttävät hiilitöiltä, miksi akvarellit pitäisi olla voimakkaita räikeitä värejä
Blazing World VI, 2021 ( charcoal on paper, 84 x 66 cm )
Blazing World XV, 2021 
( hiili paperille, charcoal on paper, 93 x 103 cm)

Blazing World XI, 2021
( charcoal on paper, 89 x 85 cm )



valokuvat © Satu Ylavaara Photography 2021


Hannaleena Heiskan näyttelyssä Blazing World 20.10.2021 Helsinki Contemporaryssä. 

(Soittolistallani oli hedonistinen, sadomasokistinen, paljastava, kuiskaava, kutsuva Madonna, mm Justify my love, 1989, sekä Erotica-kaseetti, joka tuolloin 1992-1993 merkitsi minulle paljon, mm Deeper and deeper, tuossa videolla on mm Udo Kier, 70-luvun hyönteisen kaunis ja dekadentti kulttinäyttelijä, joka oli ilo nähdä Halloweenin aikaan Hellsingissä 2013. Kasetti kulki mukana, sinisenä, unena. Madonna julkaisi myös kirjan SEX Halloweenin aikaan vuonna 1992. Valokuvakirjan, taidekirjan.)

Aikajana, taustat: 

Virginia Woolf: Orlando, 1928 romaani, suomentanut Kirsti Simonsuuri vuonna 1984.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Sally PotterOrlando, 1992, elokuva, lisäksi musiikin sävellys David Motionin kanssa. Useasti nähty, jo tuoreeltaan. Omistan pahvikantisena DVD:nä. 

Margaret Cavendish: The Description of a New World, Called The Blazing-World, tai yleisimmin tunnettu nimellä The Blazing World, vuodelta 1666 oli maailman ensimmäisin skifiromaani, tieteisromaani, utopia. Tästä on tekeillä leffa 2021.


tässä kuitenkin nerokkain näkemäni giffi elokuvasta Orlando, nimiroolissa Tilda Swinton. Tätä ei tietenkään näyttelyssä nähty, vaan löysin jokunen vuosi sitten. 

Sosialistisesta mediastani:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.