Popkulttuuria ja undergroundia

- > merkittäviksi tai huikeiksi kokemani kulttuurin tuottamat elämykset elokuvateattereissa ja näyttelyissä

lauantai 1. helmikuuta 2020

Monsters boxista: Frankensteinin näyttelijä Colin Clive itse oli kuin Jekyll ja Hyde

Hirviöt, kaunattaret ja hullut tiedenaiset, Mengelen perilliset, elikkäs Monsters niminen kohtalaisen tuiki tärkeä DVD -boxi lanseerattiin markkinoille sopivasti Van Helsing elokuvan jälkeen - josko nuori, maksava uusi asiakaskunta intoutuisi Van Helsingistä näkemistään monstereista niin, että heti ostaisi kaikki alkuperäiset Universalin elokuvat ja lisämateriaaleineen (mm patsaat ja haastattelut). Lisämateriaalien joukossa on muhevia muisteluita, mm perin - juomisensa kanssa. Nykyaikana moista ei siedettäisi - onhan näyttelijän venyttävä fyysisestikin mielettömiin suuntiin, ja tehtävä stunttinsa itse, että pääsee kehumaan - näytteleminen ei ole enää patsastelua kuten 1930-luvun joissakin, täysin studioissa tehdyissä, elokuvissa tuntui.

Kiintoisa Frankensteinin näyttelijä Colin Clive itse oli kuin Jekyll ja Hyde.

Niin ikään rivien välistä ja välillä riveiltäkin on luettavissa, oliko Colinin Frankestein ja Karloffin hirviö saman miehen kaksi puolta - ohjaaja James Whalen persoona…

Minusta tällainen taiteilija - tuskainen, itseänsä kuluttava ja tuhoava egoistinen hirviö, joka antaa näyttämöllä kaikkensa, ja vielä sen yli, otsasuonet pullistuen, hurjaan Moolokin juoksuunsa itsensä reväyttäen, suurta taidetta tehden - on varsin kiintoisa. Olisiko hän huonompi taiteilija jos olisi kusisukka?

Kun häneltä puuttuisi riivaus ja elämänkokemus, ja särö täydelliseltä pinnalta? Osaisiko hän eläytyä siten suureen rooliin keksijänä joka saa aikaan suurempaa kuin jumalat? Onko lukija-katsoja itse hirviö, kun vaatii suosikeiltaan tätä? Tuhoamaan itsensä, mielensä, kehonsa, ja perheensä, jotta ylistäisimme?

James Whalen ohjaama, ensimmäinen Frankenstein joka välillä on kuin eurooppalaista taide-elokuvaa, [cocte]autistista sellaista, tai japanilaista teatteria - juuri Boris Karloffin selkeän elehtimisen vuoksi.

Ja vihdoin saamme kuulla aiemmin sensuroidun, ehkäpä elokuvan tärkeimmän lauseen, kun Frankenstein, onnistuttuaan, huudahtaa tietävänsä miltä tuntuu olla jumala!

Yhtä hyvin hän voisi huudahtaa, miltä tuntuu olla nainen….. Tässäpä motjakka aasinsilta kasari-elokuvaan Tohtori Jekyll ja Neiti Hyde, jota kannattaa tutkiskella. Tässä tohtorismies muuttuu litkun avulla Neiti Hydeksi. Huumoria revitään tutulla tavalla miehen pukeutuessa naisten hepeniin, jonka jälkeen hän joutuu noloon tilanteeseen.

Emme ole lähelläkään Ed Woodin taidetta (Glenn or Glenda), vaan kai tutkailemme aikakauden pelkoja - sukupuolenvaihdosleikkauksia ja hormonien väärinkäyttöä. ( nykyään sukupuolenkorjaus )

Samalla se käsittelee, tosin hutiloiden, sukupuolten tasa-arvon puutetta. Ylen TV 2 on näyttänyt Frankensteinista version, joka on täysin mykkä juuri kun Colin Clive lausuu tuon maagisen lauseen - onneksi osaamme lukea huulilta....

Modernin kauhuelokuvan Anatomi 2 alussa sanotaan jumalan luoneen ihmisen, mutta tohtori Charles olisi luonut hänet paremmin, anatomisesti. Futurama sarjassa, kuten jo olen tutkaillut, tiedemies julisti, miltä tuntuu olla koirien jumala.

By the way - Karloffin selkä leikattiin kolmesti elokuvan jälkeen - hän oli siis siviilissäkin yhtä karsittu ja kärsivä kivusta.... Karloff oli siviilissä lapsellisen, vähämielisen olion vastakohta: sivistynyt, koulutettu, sulava seuramies jolla on vangitseva katse.

Hänet valittiin hirviön rooliin istuessaan brunssilla - kaikkein komeimmillaan, paras puku päällä....

Näkevätkö naiset hirviön puvun alle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.